DEPICTION OF INDIAN SOCIETY BY CONTEMPORARY WATERCOLOR ARTISTS

समकालीन भारतीय जलरंग चित्रकारों द्वारा समाज का चित्रण़

Authors

  • Rajni Bala Department of Fine Arts, Kurukshetra University Kurukshetra, Haryana, India
  • Ram Viranjan Professor, Department of Fine Arts, Kurukshetra University Kurukshetra, India

DOI:

https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v4.i1.2023.298

Keywords:

Art, Imagination, Creativity, Culture, Religion, Philosophy

Abstract [English]

Art is a mirror that reflects our thoughts, emotions, ideas, and desires hence reflects the society we live in. It is a medium that expresses the wide range of human activities via creative and imaginative talents. Since art operates on imagination, it therefore allows diverse ways of considering life. Because the art has capability to communicate, the artist therefore creates it to fulfill his social responsibilities. Art has always been an integral and inseparable source of inspiration for existing society. Reflecting the exceptional features and collective tales of communities, the Indian folk paintings are a network for India’s rich past and diverse traditions. Indian art is filled with traditional history and is devotional in nature. Indian artists have chosen numerous measures for the evolution of their art. These artists employ various notions for same, they choose for numerous methods to bring their imagination to life; watercolor painting is one such method, where the pigments are mixed with water. The watercolor painting is acknowledged for its inherent delicacy and subtlety as this watercolor art is all about thin washes and transparent color. The present research is an attempt to study the relationship between art and society which are often considered as two faces of the same coin. Furthermore, it strives to explore Abanindranath Tagore, Gaganendranath Tagore, Ganesh Pyne, Vasudeo Kamth, Samir Mondal, Rajkumar Sthabathy, Ram Jaiswal, Raghunath Sahu, and many others' contributions in watercolor painting. To gain deep understanding, the study is designed with the qualitative approach, that utilizes both primary and secondary data. Furthermore, being explorative in nature the study focuses on firsthand experience with the contemporary watercolor artists such as Ram Jaiswal (personal interview), Bijay Biswal (personal interview) and Raghunath sahu (telephonic interview) to seek their contributions in the watercolor painting

Abstract [Hindi]

किसी देश की संस्कृति स्वयं को धर्म, दर्शन, साहित्य, संगीत, स्थापत्य एवं कला के रूप में अभिव्यक्त करती है। प्राचीन काल से ही भारतीय संस्कृति को बनाए रखने में भारतीय कलाओं ने महत्वपूर्ण योगदान दिया है। कला की अपनी एक भाषा होती है, जिसका प्रयोग चित्रकार समाज के लक्ष्यों की पूर्ति के लिए करता है, जो समाज को प्रभावित करती है। कला का आरम्भ भी मानवीय विकास के साथ हुआ तथा निरंतर चलता रहा है। प्राचीन प्रागैतिहासिक काल से लेकर आज की कला और समाज के अनोखे संबंध को समझाया गया है। जिसमें सामाजिक व्यवस्था तथा कलात्मकता का विचित्र समावेश हमारे सामने आत्मसात् किया गया है। समाज के विभिन्न रीति-रिवाज कला पर आधारित होते है। कलाएँ समाजिक तथ्यों के प्रति सदैव उत्तरदायी रही है। कला और समाज का परस्पर गहरा और आन्तरिक सम्बंध है और कला इसका अभिन्न अंग है। समाज के द्वारा हीं कला का जन्म होता है तथा कला का विकास इसके अन्तर्गत रहने वाले कलाकारों के सृजनात्मक कलाकृतियों के माध्यम से होता है। भारतीय कलाकारों ने अपनी कला का विस्तार करने के लिए अनेक माध्यमों को अपनाया है। कला में कल्पना को साकार करने के लिए अलग-अलग माध्यम एवं सामग्री का प्रयोग किया जाता है, जिनमें से जलरंग एक प्रमुख माध्यम है। जलरंग एक ऐसा माध्यम है, जिसमें पारदर्शिता का गुण दिखाई देता है। इस पद्धति से कलाकार चित्रांकन के द्वारा कला को समाज के निकट लाने का प्रयत्न कर रहा है। जलरंग पद्धति से चित्रकारों ने समाज में व्याप्त सामाजिक, राजनीतिक, आर्थिक परिस्थितियों को उजागर कर समाज को सत्य के दर्शन कराने में महत्वपूर्ण भूमिका निभा रहा है, जिनमें से आधुनिक और समकालीन कलाकार अवनींद्रनाथ टैगोर, गगनेंद्रनाथ टैगोर, गणेश पाइन, वासुदेव कामथ, समीर मंडल, राजकुमार स्थापति, राम जैसवाल, रघुनाथ साहु और प्रभु जोशी आदि।

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banerji, D. (2009). The Alernate Nation of Abanindranath Tagore. Sage Publication. DOI: https://doi.org/10.4135/9788132104858

Ghosh, M. (2021, Oct-Dec). Ganesh Pyne : The Painter of the World of Deep Secrets. Vishwarang, 3, 168-177, 247.

Joshi, P. (2021, Oct-Dec). Where Flowy Colours Decide the Creation of the Work. Vishwarang, 3, 225- 228, 247.

Kamath, V. (2017). Vasudeo Kamath. Praranjape Jyotsna Prakashan.

Kasilwal, M. (2019). Lalitkala ke Adharbhut Siddhant. Rajasthan Hindi Grantha Academy.

Mago, P. N. (2001). Contemporary Art in Indian : A Perspective. National Book Trust.

Parimoo, R. (2011). Art of Three Tagores from Revival to Modernity. Sunit Kumar Jain.

Sthabathy, R. (2017). Watercolour Portraits : Out of Space. Aquarelles Galerie d’art.

Verma, A. V. (2020). Kala Evam Taknik. Prakash Book Depot.

Downloads

Published

2023-02-24

How to Cite

Bala, R., & Viranjan, R. (2023). DEPICTION OF INDIAN SOCIETY BY CONTEMPORARY WATERCOLOR ARTISTS. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts, 4(1), 161–171. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v4.i1.2023.298