THE BASIS FOR THE CREATION OF THE DEPICTION DESCRIBED IN THE CHITRASUTRA

चित्रसूत्र में वर्णित चित्रण सृजना के आधार

Authors

  • Hari Om Shanker H.N.B.G.Central University, ShriNagar Garhwal

DOI:

https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i2.2022.203

Keywords:

Chitrasutra, Vishnudharmottara Purana, Line, Colour Scheme, Illustration Process, Indian Tradition, llustration Technique

Abstract [English]

Indian painting is mentioned in various texts. In the Chitrasutra of Vishnudharmottara Purana, as much detail and clear description of painting has been given, it is not found in any other text. The author has considered the work of a painter as a difficult practice. He has described the status of a painter as a yogi. The difference between the two is only that the yogi creates a world to which the common man cannot reach, he does not even imagine enjoying the pleasures of life, the painter enjoys bliss and fame in this material life as well as ecstasy and He also receives the Supreme. Painting is a long practice. The paths of his accomplishment are very difficult, but his results are equally excellent. From the Indian point of view, the best painting has been described as the means of worldly travel and the reason for the transcendental selflessness.

Abstract [Hindi]

भारतीय चित्रकला का उल्लेख विभिन्न ग्रन्थों में मिलता है। विष्णुधर्मोत्तर पुराण के चित्रसूत्र में चित्रकला का जितना विस्तृत एवं स्पष्ट वर्णन किया गया है, उतना अन्य किसी ग्रन्थ में नहीं मिलता है। ग्रन्थकार ने चित्रकार के काम को कठिन साधना माना है। उन्होंने चित्रकार की स्थिति एक योगी के समान बतलायी है। दोनों में अन्तर इतना ही है कि योगी एक ऐसे लोक का निर्माण करता है, जहाँ साधारण व्यक्ति नहीं पहुंच सकता, वह जीवन के सुख के उपभोग की कल्पना भी नहीं करता है; चित्रकार इस भौतिक जीवन में आनन्द और यश के साथ-साथ परमानन्द और परमयश भी प्राप्त करता है। Gairola (1963) चित्र रचना एक लम्बी साधना है। उसकी सिद्धि के मार्ग बड़े दुर्गम हैं, किन्तु उसके परिणाम भी उतने ही श्रेष्ठ हैं। भारतीय दृष्टिकोण से श्रेष्ठ चित्रकर्म को ऐहिक लोकयात्रा का साधन और पारलौकिक निःश्रेयस का कारण बताया गया है।

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agarwal, V.S. (1965). Indian Art. Varanasi : Prithivi Prakashan.

Agarwal, R.A. (2018). Kaka Vilas Bhartiye Chitakala Ka Vivechan. Meerut : International Publishing House.

Chatterjee, A. C. (1971). Vishudharmottarapuranam. Varanasi : Varanaseya Sanskrit Vishvavidyalaya.

Gairola, V. (1963). Bhartiya Chitrakala Ka Sanshipt Itihas : Mitra Prakaashan Pvt. Limited.

Saxena, R. (1967). Kala Saundary aur Jeevan. Dehradun : Rekha Prakaashan.

Saxena, S.B.L. (2013). Art Theory and Tradition. Bareilly : Prakash Book Depot.

Sharma, L.C. (2019). Brief History of Indian Painting. Meerut : Krishna Prakashan.

Sudhi, P. (1988). Aesthetic Theories of India. New Delhi : Intellectual Publishing House.

Veereshwar, P., and Sharma, N. (2020). Meerut : Krishna Prakashan.

Downloads

Published

2022-10-29

How to Cite

Hari Om. (2022). THE BASIS FOR THE CREATION OF THE DEPICTION DESCRIBED IN THE CHITRASUTRA. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts, 3(2), 321–325. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i2.2022.203