SPIRITUAL HAPPINESS IN MALWA MINIATURE PAINTINGS STYLE

मालवा लघु चित्रण शैली में आध्यात्मिक आनन्द

Authors

  • Dr. Kanchan Kumari Instructor, Drg & Ptg Deptt Faculty of Arts, D.E.I., India

DOI:

https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v2.i2.2021.28

Keywords:

Malwa, Miniature Painting, Painting Style, Spiritual, Folk Art

Abstract [English]

All the arts are result of human nature & Beauty. one of the ancient primitive arts and the cultured art and on the other hand, the development of folk art takes place. Folk art often consists of religious narratives, religious traditions, religious symbols and apart from fictional mythological events, social festivals and social beliefs are based on the background.  Art is incomplete without each other in terms of folk art and classical art. These two forces are complementary to each other. This most of the paintings of our Indian miniature painting style are based on poems and literature. The miniature paintings of Malwa are for spiritual enjoyment, it is a reflection of its civilization and culture, in which the people there are not able to see the spirit of life.  important various elements of Malwa miniature painting style of folk art for many subjects (literature) such as Kalpasutra, Ramayana, Mahabharata, Devi Mahatmaya, Bustan of Saadi are based on. that are spiritual and historical respectively. Pictures based on poems are made on enchantment/affairs (Radha Krishna) and Nayika Bhed respectively. In The subjects of the pictures are like- Rasik Priya, Barhamasa, Ragamala, Rasaveli. In which we get the elements of art, human figures, nature Illustrations are visible through colour, line, form, tone, texture, space in architectural marking. Bhakti and yoga in Indian Art along with this, special emphasis was placed on the expression of emotion, due to which the art of Malwa remained intact. Folk art traditions contained in Malwa Miniatures are still prevalent in villages and cities and in many museums. It is safe and people have unwavering faith in these folk traditions.

Abstract [Hindi]

सम्पूर्ण कलाऐं मनुष्य की सौन्दर्यवृत्ति का परिणाम है। प्राचीन आदिम कला में से एक ओर सुसंस्कृत कला का और दूसरी ओर लोककला का विकास होता है। लोककला प्रायः धार्मिक आख्यानों, धार्मिक परम्पराओं, धार्मिक प्रतीकों एवं काल्पनिक पौराणिक प्रसंगों के अतिरिक्त सामाजिक त्यौहारों तथा सामाजिक मान्यताओं की पृष्ठभूमि पर आधारित होती है। लोककला और शास्त्रीय कला दोनों ही कला एक दूसरे के बिना अधूरी है। ये दोनों ही एक दूसरे के पूरक है। इसी सन्दर्भ में हमारी भारतीय लघु चित्रशैली के अधिकांश चित्रों के विषय काव्यों तथा साहित्य (ग्रन्थों) पर आधारित है। मालवा की लघु  चित्रकला आध्यात्मिक आनन्द को लिए हुए है, उसकी सभ्यता और संस्कृति का वह प्रतिबिम्ब है, जिसमें वहाँ के जन जीवन की आत्मा के दर्शन होते हैं। मालवा लघुचित्र शैली के चित्र लोककला के विभिन्न महत्वपूर्ण तत्व लिए कई विषय (साहित्य) जैसे- कल्पसूत्र, रामायण, महाभारत, देवी महात्मय, बुस्तान आफ सादी पर आधारित है। जो क्रमशः आध्यात्मिक और ऐतिहासिक है। काव्यों पर आधारित चित्र क्रमशः प्रेमकथाओं तथा नायिका भेद पर बने है। इन चित्रों के विषय जैसे- रसिक प्रिया, बारहमासा, रागमाला, रसवेली है। जिसमें हमें लोककला के तत्व मनुष्याकृतियों, प्रकृति चित्रण, स्थापत्य अंकन में रंग, रेखा, रूप, तान, पोत, अन्तराल के द्वारा दृष्टिगोचर होते है। भारतीय कला में भक्ति एवं योग के साथ-साथ भाव की अभिव्यक्ति की ओर विशेष जोर दिया गया, जिसके कारण मालवा की कला भी अक्षुण बनी रही। मालवा लघुचित्रों में समाहित लोककला परम्परायें आज भी गाँव व शहरों में प्रचलित हैं और कई संग्रहालयों में सुरक्षित है तथा इन लोक परम्पराओं पर लोक मानस की अटूट श्रृद्धा है।

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archer, W. G. (1956). Indian Painting in the Punjab Hills (Victoria & Albert Museum) (2nd ed.). HMSO/Her Majesties Stationary Office, London.

Mulkraj, A. (1973). Album of Indian Painting. National Book Trust, India ; Sole Distributors : Thomson Press (India), Delhi.

Jamilla, B. B. (1979). The world of Indian miniatures (1st ed.). Tokyo, Kodansha International, New York.

Moti, C. (1949). Jain Miniature Paintings From Western India. S.M. Nawab, Ahmedabad.

Anand, K. R. (1963). Malwa Painting. (B. H. U.) Banaras.

Khare, M. D. (1981). Malwa Through the Ages. Directorate of Archaeology & Museums Bhopal.

Agrawal, V. (1966). Bhartiya Kala Praarambhik Yug Se Tesaree Shatee Tak [Indian Art from the Early Age to the Third Century]. Prithvi Prakashan, Varanasi.

Verma, A. B. (2020). History of Indian Painting [Bhartiya Chitrakala Ka Itihaas]. Prakash Book Depot, Bareilly.

Kanwal, R. (1984). Temple Architecture in Ancient Malwa, Delhi.

Kanungo, S. (1972). Cultural History of Ujjayini, Indore.

Das, R. (1972). Medieval Painting Styles, Indian Store, Allahabad.

Kumar, P. and Sharma, S. K. (1972). Madhya Pradesh, Ek Bhougolik Adhyan [Madhya Pradesh, a Geographical Study]. Madhya Pradesh Hindi Granth Academy, Bhopal.

Sharma, R. (1973). Madhyakalina Bharatiya Kalaen Evem Unka Vikasa [Medieval Indian Arts and Their Development]. Rajasthan Hindi Granth Academy, Jaipur.

Nirgune, B. (2012). Lok Sanskrti [Folk Culture]. Madhya Pradesh Hindi Granth Academy, Bhopal.

Persian Miniature (2021, September 15). In Wikipédia.

Downloads

Published

2021-09-23

How to Cite

Kumari, K. (2021). SPIRITUAL HAPPINESS IN MALWA MINIATURE PAINTINGS STYLE. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts, 2(2), 34–47. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v2.i2.2021.28