INDIAN ART AND SHIVA
भारतीय कला एवं शिव
DOI:
https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i1.2022.80Keywords:
Art, Culture, Shiva, Religion, Civilization, Creation, ExpressionAbstract [English]
Indian culture is the most diverse culture in the world. It symbolizes a diverse culture rich in different languages, clothing, religions, cuisines, festivals, and other activities. When we talk about religion, the image of divine power in the form of various deities starts circulating in front of us, this image starts roaming before us mainly in the form of Hindu religion.
Various gods and goddesses have a special place in Hinduism. Among all the deities, Lord Shiva has a special place in the eyes of his devotees. The marking of gods and goddesses is seen in Indian art since prehistoric times. The marking of Pasupathi Shiva is also found in the Indus Civilization. The wonderful confluence of Indian art and Shiva gives a new form to Indian art.
Lord Shiva is known as creation, power, protection, and transformation. Shiva is considered one of the three most powerful deities of Hinduism. Roop Nataraja, dancing to Lord Shiva, has a wonderful place in Indian sculpture.
Abstract [Hindi]
भारतीय संस्कृति विश्व में सर्वाधिक विविधतापूर्ण संस्कृति है। यह विभिन्न भाषाओं, वस्त्रों, धर्मों, व्यंजनों, उत्सवों और अन्य गतिविधियों में समृद्ध विविध संस्कृति की प्रतीक है। जब हम धर्म की बात करते है तो हमारे समक्ष विभिन्न देवताओं के रूप में दैवीय शक्ति की छवि विचरण करने लगती है, यह छवि मुख्यतः हिन्दू धर्म के रूप में हमारे समक्ष घूमने लगती है।
हिन्दू धर्म में विभिन्न देवी-देवताओं को विशेष स्थान प्राप्त है। सभी देवताओं में भगवान शिव का अपने भक्तों की दृष्टि में विशेष स्थान है। भारतीय कला में प्रागैतिहासिक काल से ही देवी-देवताओं का अंकन देखने को मिलता है। सिन्धु कालीन सभ्यता में भी पशुपति शिव का अंकन मिलता है। भारतीय कला एवं शिव का अद्भुत संगम भारतीय कला को एक नवीन रूप प्रदान करता है।
भगवान शिव सृजन, शक्ति, सुरक्षा एवं परिवर्तन के रूप में जाने जाते है। शिव को हिन्दू धर्म के तीन सर्वाधिक शक्तिशाली देवताओं में से एक माना जाता है। भगवान शिव के नृत्य करते हुए रूप नटराज को भारतीय मूर्तिकला में अद्भुत स्थान प्राप्त है।
Downloads
References
Agarwal, V. S. (1966). Siva Mahadeva, Varanasi.
Bandyopadhyay, S. R. & Adhikari S. M. (2018). Saiva Iconography: A Fact of Indian Art and Culture. Kolkata: Sagnik Books.
Banerji, P. (1973). Early Indian Religions. Delhi: Vikas.
Enstice, W. and Peter M. (2003). Drawing: (Space, Form, and Expression). Pearson Education.
Handa, O.C. (1992). Siva in Art (A Study of Saiva Iconography and Miniatures). New Delhi: Indus Publishing Company.
Kramrisch, S. (1981). The Presence of Siva, Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9780691224220. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691224220
Pattanaik, D. (1999). Shiva - An Introduction. Vakils, Feffer and Simons Limited.
Preble, D., Preble, S. & Frank P. L. (1999). Artforms: An Introduction to the Visual Arts. Wesley Educational Publishers Inc.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Shivani Rathi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute, and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask for further permission from the author or journal board.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.