COMPOSITIONAL TRADITION OF PALM-LEAF GEET GOVIND MANUSCRIPSTS IN ODISHA

ओडिशा में ताड़पत्रीय गीतगोविन्द पोथियों की संयोजन परम्परा

Authors

  • Shiwani Bhadauriya Research scholar, Department of Drawing & Painting, Faculty of Arts DEI Agra, India
  • Dr. Namita Tyagi Assistant Professor, Department of Drawing and Painting, Faculty of Arts, India

DOI:

https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i1.2022.105

Keywords:

Manuscript, Picture, Palm leaf, Art, Odisha, Composition

Abstract [English]

The history of art in the present day is any activity or man-made means of expressing thoughts, feelings, in a visual form, for aesthetics or communication purposes. From time to time the arts were classified into various forms. In the formation of culture from prehistoric times to the present, palm leaves have a special significance in the contribution of art, which is still a living art in Odisha. Palm leaf was extensively used for writing and illustration. Odisha is considered to be the richest state in terms of pothis. The role of Odisha State Museum in this is unique, which is making the visitors well acquainted with the palm leaf art of Odisha. A main feature is the writing work with illustrations on palm leaves. Even in the narrow gap of the palm leaf, artistic combination is formed on seeing it, in which sweet pothis have been created by establishing harmony in the art elements.


    Generally, picture composition means to organize various visual elements in an artistic way or to give them a beautiful arrangement. On the subject of combination, Indian and Western scholars have created many texts by explaining many theories, so on the basis of these principles, we will present a combinational interpretation of the palm leaf paintings of Gitagovind Pothi. In these palm leaf paintings, mainly elements like line, color, tone, shape etc. have been expressed and created. Like the elements of art, the principles of combination have their own importance, in the absence of which the combination cannot be successful. The 8 main principles of composition are repetition, harmony, opposition, proportion, balance, effectiveness, rhythm, and unity.

Abstract [Hindi]

वर्तमान समय में कला का इतिहास किसी भी गतिविधि या मानव द्वारा निर्मित सौंदर्यशास्त्र या संचार उद्देश्यों के लिये एक दृश्य रूप में, विचारों, भावनाओं को व्यक्त करने का एक साधन है। समय-समय पर कलाओं को विविध रूपों में वर्गीकृत किया गया। संस्कृति के निर्माण में प्रागैतिहासिक काल से वर्तमान तक, कला के योगदान में ताड़पत्र का अपना एक विशेष महत्त्व रहा है, जो ओडिशा में आज भी एक जीवन्त कला है। लेखन व चित्रण के लिए ताड़पत्र का प्रयोग अत्यधिक हुआ। ओडिशा पोथियों के सन्दर्भ में सबसे धनी राज्य माना जाता है। इसमें ओडिशा राज्य संग्रहालय की भूमिका अप्रतिम है, जो आंगतुकों को ओडिशा की ताड़पत्रीय कला से भली-भाँति परिचित करा रहा है। ताड़पत्रों पर चित्रण के साथ लेखन कार्य एक मुख्य विशेषता है। ताड़पत्र के संकुचित अन्तराल में भी कलात्मक संयोजन देखते ही बनता है जिसमें कला तत्वों में सांमजस्य स्थापित कर मधुर पोथियों का निर्माण किया गया है।


    साधारणतयः चित्र संयोजन का तात्पर्य विभिन्न दृश्यात्मक तत्वों को कलात्मक ढंग से सुनियोजित करना अथवा उन्हें सुन्दर ढंग से एक व्यवस्था देना है। संयोजन विषय पर भारतीय एवं पाश्चात्य विद्वानों ने अनेक सिद्धान्तों की व्याख्या कर अनेक ग्रन्थों का निर्माण किया है अतएंव हम इन सिद्धान्तों के आधार पर गीतगोविन्द पोथी के ताड़पत्र चित्रों की संयोजनात्मक व्याख्या प्रस्तुत करेंगे। इन ताड़पत्र के चित्रों में मुख्यतः- रेखा, रंग, तान, आकृति आदि तत्वों को अभिव्यक्त एवं सृजित किया गया है। कला के तत्त्वों के समान ही संयोजन के सिद्धान्तों का अपना एक महत्त्व है, जिनकी अनुपस्थित में संयोजन सफल नहीं हो सकता। संयोजन के 8 प्रमुख सिद्धान्त- पुनरावृत्ति, सामंजस्य, विरोध, अनुपात, संतुलन, प्रभाविता, लय एवं एकता है।

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agarwal, R. (2015). Rupakan, Sanjay Publication, Agra. https://www.amazon.in/Rupankan-Fundamentals-Plastic-Kishore-Agrawal/dp/B07Z529SNW

Conze, E. (1952). The Composition of the Aṣṭasāhasrikā Prajñāpāraṁitā. http://www.jstor.org/stable/608678

Dyke, Y.V. (2009). The Conservation and Exhibition of Early Buddhist Manuscript on Palm Leaves,The Book and Paper Group Annual. https://cool.culturalheritage.org/coolaic/sg/bpg/annual/v28/bpga28-17.pdf

Guy, J. (1982). Palm leaf and paper: Illustrated manuscript of India and Southeast Asia. Melbourne: National gallery of victoria. https://www.amazon.com/Palm-leaf-paper-Illustrated-manuscripts-Southeast/dp/0724100857

HISTORY REVISITED (2015). The secrets of a 1,000 year old Sanskrit manuscript that was saved from Brahmanical unbelievers, University of Cambridge. https://scroll.in/article/733905/the-secrets-of-a-1000-year-old-sanskrit-manuscript-that-was-saved-from-brahmanical-unbelievers

Particulars of Organization, Functions & Duties (n.d.). https://www.rtiodisha.gov.in/Pages/printAllManual/office_id:277/lang

Patel, C. (n.d.). PANORAMIC PALMLEAF MANUSCRIPTS OF ORISSA. OHRJ. http://magazines.odisha.gov.in/Journal/jounalvol1/pdf/orhj-6.pdf

Patnaik, D. P. (1989). Palm-Leaf Etchings of Orissa. New Delhi: Abhinav Publication. https://www.amazon.in/Plam-Etchings-Orissa-D-P-Patnaik/dp/8170172489

odisha, S. o. (2017). Contribution of Odisha. The Orissa Historical Research Journal, 47(1).

Downloads

Published

2022-06-03

How to Cite

Bhadauriya, S., & Tyagi, N. (2022). COMPOSITIONAL TRADITION OF PALM-LEAF GEET GOVIND MANUSCRIPSTS IN ODISHA. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts, 3(1), 398–408. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i1.2022.105