THE STYLISTIC BEAUTY OF RABINDRANATH TAGORE'S PAINTINGS

रवीन्द्रनाथ टैगोर के चित्रों का शैलीगत सौन्दर्य

Authors

  • Dr. Poonam Associate Professor (Painting), Mahatma Gandhi Balika Vidyalaya (PG) College, Firozabad, Uttar Pradesh, India

DOI:

https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i2.2022.231

Keywords:

Rabindranath Tagore, Stylistic Beauty, Contemporary Art

Abstract [English]

The poetry of Rabindranath Tagore, which enlighten and gradually flowered in his heart, opens new forms of expressions and dimensions, much like the bright rainbow, which spreads hundreds of colors across the sky following rain. Rabindranath Tagore's writing subsequently embodies these novel forms. As soon as he realized the possibilities of these forms, he began etching them onto his canvas.
Rabindranath Tagore made enchanting paintings with simple, basic, clear, and distinct lines, without adhering to any traditional style, just like a primitive man. He painted meticulously. His medium varied according to the subject and theme of his work. Instead of using synthetic colors, he experimented with natural ones. In the field of painting, he is noted for not adhering to any certain traditional style but paintings to express his spiritual self.

Abstract [Hindi]

जिस प्रकार वर्षा के पश्चात् सूर्योदय पर सतरंगी इन्द्रधनुष का आकाश में स्वतः ही प्रस्फुटन होने पर उसके सप्तरंगों द्वारा आकाश में एक नई आभा का जन्म होता है, उसी प्रकार रवीन्द्रनाथ की कविताओं में से एक नवीन मूक अभिव्यक्ति कला के रूप में प्रस्फुटित हुई। जिसने अपने पहले परिचय में ही रवीन्द्रनाथ को आत्मविभोर कर, उनके हृदय में असीम ऊर्जा का प्रस्फुटन किया। धीरे-धीरे रवीन्द्र ने अपनी कलम की नोंक के क्रूर आघातों द्वारा उत्पन्न अस्पष्ट से रूपों को मूर्त रूप प्रदान करना प्रारम्भ कर दिया। काव्य-रूपात्मक आकृतियों ने सर्वप्रथम रवीन्द्र के चित्रतल पर स्थान ग्रहण किया। इन अस्पष्ट से रूपों में रूचि उत्पन्न होते ही रवीन्द्र ने अपने मनोवेगों को चित्रतल पर उकेरना प्रारम्भ किया। रवीन्द्र ने सरल, संक्षिप्त व स्पष्ट रेखाओं द्वारा आदि-मानव के समान ही चित्र-चित्रांकित किए। चित्रकला के क्षेत्र में किसी परम्परागत शैली को न अपनाते हुए संक्षिप्त रेखाओं व रंगों द्वारा अपनी मूक अभिव्यक्ति की। रवीन्द्रनाथ टैगोर दिन-रात अनवरत् रूप से चित्र-सृजन के कार्य में लगे रहे। उनके चित्रित-चित्र, विषय के अनुरूप ही उनके माध्यम भी विभिन्नता लिए हुए थे। प्रयोगात्मक स्वरूप रवीन्द्र ने रासायनिक रंगों के स्थान पर प्राकृतिक रंगों को भी अपने चित्रतल पर स्थान दिया। उन्होंने चित्रकला के क्षेत्र में किसी भी परम्परागत शैली में बंध कर चित्रण-कार्य नहीं किया, वरन् अपनी आत्मिक सन्तुष्टि हेतु ही वे चित्रकर्म में लीन रहे।

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aggrawal, R. A. (2016). Bhartiya Chitrakala Ka Vivechan - Kala Vilas, International Publishing, 207.

Agrawal, and Kishore, G. (2019). Bharatiya Chitrakala Ka Alochnatmak Itihas (Kala Aur Kalam), Sanjay Publication, 249.

Agrawal, R. A. (2018). Fundamentals of Plastic Art (Roopprad Kala Ke Mooladhar), International Publication House, 13, 55.

Basu, N. (2021). Drishti or Shrishti. Visva-Bharati, Kolkata, 221.

Gurtu, S. (1969). Kala Ke Praneta. Indian Publishing House, 117-118.

Parimoo, R. (2008). Rabindranath Tagore (Collection of Essays), Lalit Kala Akademi. Painting no 9, 10, 18, 26, 33, 36, 40, 45, 47, 48, 51, 68, 96, 97, 99, 100, 112, 113, 118.

Robinson, A. (1989). The Art of Rabindranath Tagore. Andre Deutsch Limited. 62, Painting no 12, 20, 23, 25, 26, 43, 46, 51, 58, 59, 65, 66, 67, 68, 74, 77,141, 148, 163,165.

Sakhlakar, R. V. (1985). Aadhunik Chitrakala Ka Itihas, Rajasthan Hindi Granth Academy, 346.

Downloads

Published

2022-12-20

How to Cite

Dr. Poonam. (2022). THE STYLISTIC BEAUTY OF RABINDRANATH TAGORE’S PAINTINGS. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts, 3(2), 504–509. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i2.2022.231