A RELENTLESS TRUTH-SEEKER CINEMATOGRAPHER: K.K. MAHAJAN

एक अथक सत्य-साधक सिनेमॅटोग्राफर: के.के.महाजन

Authors

  • Dr. Shrikant Singh Head of Department, Department of Electronic Media, Makhanlal Chaturvedi National University of Journalism and Communication, Bhopal, (M.P), India
  • Ashish Bhawalkar Research Scholar, Department of Electronic Media, Makhanlal Chaturvedi National University of Journalism and Communication, Bhopal, (M.P), INDIA

DOI:

https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i1.2022.137

Keywords:

Cinematic Language, Cinematography, New Wave Cinema, Parallel Cinema

Abstract [English]

In India, the period between 1968–1975 assumes a special significance in terms of efforts to develop a new aesthetic in filming style and cinematic language.


A new kind of cinema suddenly emerges from a government initiative in the form of 'The Film Finance Corporation. The plan did not have the attractiveness of substantial financial support for film production and therefore did not have much appeal to established directors, actors, and technicians of mainstream cinema. But this new platform attracted experimental trends and budding filmmakers and technicians from film institutes as it did not have the burden of making money from films.


This new wave that emerged in Indian cinema gave ample opportunities to the educated youth in the filmmaking field. Poona Film Institute's newly passed out cinematographer K.K. Mahajan got ample opportunity to cinematograph most of the film’s representative of the new wave that emerged from this innovation. Inspired by the Italian neorealism and French poetic realism, some of the major films that established their original cinematic identity were ‘Sara Akash’ (1969) with director Basu Chatterjee, ‘Uski Roti’ (1970) with director Mani Kaul, ‘Maya Darpan’ (1972) with Kumar Sahani and in ‘Chorus’ (1974) with director Mrinal Sen, K.K. Mahajan developed a new style of filming by forming creative partnerships with a variety of directors. This research paper attempts to find out the distinctive contribution of KK Mahajan as an "Auteur" in the use and development of cinematic language through textual analysis of the National Award-winning film ‘Sara Akash’ (1969) for Cinematography.

Abstract [Hindi]

फ़िल्मांकन-शैली की दृष्टि से एक नया सौंदर्यबोध और सिनेमाई भाषा विन्यास को विकसित करने के प्रयासों की दृष्टि से भारत में 1968-1975 के बीच का कालखंड एक विशेष महत्व रखता है। ‘फ़िल्म वित्त निगम’ के रूप में एक सरकारी पहल से एक नए तरह का सिनेमा अचानक उभरने लगता हैं। इस योजना में फ़िल्म निर्माण के लिए भरपूर वित्तीय सहयोग का आकर्षण नहीं था अतः मुख्यधारा के सिनेमा के स्थापित निर्देशकों, अभिनेताओं और तकनीशियनों के लिए कुछ खास नहीं था। किन्तु इस नए मंच ने प्रयोगशील प्रवृत्ति और फिल्म संस्थानों से निकले नवोदित फ़िल्मकारों एवं तकनीशियनों को आकर्षित किया क्योंकि इसमें फिल्मों से पैसे कमा कर देने का बोझ भी नहीं था। भारतीय सिनेमा में उभरी इस नई लहर ने फ़िल्म निर्माण विधा के शिक्षित युवाओं को भरपूर मौके दिए। पूना फ़िल्म संस्थान के नए-नए ही निकले सिनेमेटोग्राफर के.के.महाजन को इसी नवाचार से उभरी नई लहर की प्रतिनिधि अधिकांश फिल्मों की सिनेमेटोग्राफ़ी का भरपूर मौका मिला। इतालवी नव-यथार्थवाद और फ्रेंच काव्यात्मक यथार्थवाद से प्रेरित किन्तु अपनी मौलिक सिनेमाई पहचान स्थापित करने वाली कुछ प्रमुख फिल्मों जैसे निर्देशक बासु चटर्जी के साथ ‘सारा आकाश’ (1969), निर्देशक मणि कौल के साथ ‘उसकी रोटी’ (1970), कुमार साहनी के साथ ‘माया दर्पण’ (1972) और निर्देशक मृणाल सेन के साथ ‘कोरस’ (1974) में, के.के. महाजन ने विविध निर्देशकों के साथ रचनात्मक साझेदारी करते हुए फ़िल्मांकन की नई शैली विकसित की। यह शोधपत्र सिनेमॅटोग्राफी का राष्ट्रीय पुरस्कार प्राप्त फ़िल्म ‘सारा आकाश’ (1969) के पाठ्य विश्लेषण द्वारा सिनेमाई भाषा के उपयोग एवं विकास में के.के.महाजन के एक “ओतर“ के रूप में विशिष्ठ योगदान को जानने का प्रयास करता हैं।

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bazin, A. (1967). What is Cinema ? Volume 1. Translated by Hugh Gray. California : University of California Press.

Bhaskar, I. (2013). The Indian New Wave. In M. Gokulsing & W. Dissanayake (eds.). Routledge Handbook of Indian Cinemas, 19–34. Routledge.

Chatterjee, B. (1969). (Director). Sara Akash (DVD ed.) [Film]. Film Finance Corporation, Eagle Home Entertainment.

Gaut, B. (1997). “Film Authorship and Collaboration” in Film Theory and Philosophy. R. Allen and M. Smith (eds.). Oxford : Oxford University Press, 149-172. DOI :10.1093/acprof:oso/9780198159216.003.0007 DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198159216.003.0007

Hogan, P. C. (2004). “Auteurs and their Brains : Cognition and Creativity in the Film Authorship and the Role of the Cinematographer 343 Cinema” in Visual Authorship: Creativity and Intentionality. T. Grodal, B. Larsen, I. T. Laursen (eds.). 6 Copenhagen : University of Copenhagen, 7-86.

Kaul, A., Sen, M., & MacKenzie, S. (2014). Manifesto of The New Cinema Movement (India, 1968). In Film Manifestos and Global Cinema Cultures : A Critical Anthology (1st ed.). University of California Press, 165–168.

Kerlinger, F. N. (1972). Foundations of Behavioral Research : Education and Psychological Inquiry. London : Holt Rinehart & Winston.

Muraleedharan, C.K. (1996). The History and Practice of Cinematography in India, [Interview].

Rajadhyaksha, A., Mahajan, K. K., & Shahani, K. (1988). Moving Beyond The Source : K. K. Mahajan - Cinematographer. Framework : The Journal of Cinema and Media, 35, 63–72. http://www.jstor.org/stable/44111643.

Sarris, A. (1962). Notes on the Auteur Theory in 1962 Reprinted in Auteurs and Authorship : A Film Reader (2008), B. K. Grant (ed.). Oxford : Blackwell Publishing, 35-45.

Sellor, C. P. (2007). Collective Authorship in Film. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 65(3) 263-271. https://www.jstor.org/stable/4622239. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-594X.2007.00257.x

Sen, M. (1968). (Director). Bhuvan Shom (DVD ed.) [Film]. Film Finance Corporation, Ultra Media & Entertainment.

Sengupta, R. (1995). Offbeat Cinema. Planning, Ministry of Information and Broadcasting, 39(8), 31-36.

Wollen, P. (1969). Signs and Meaning in the Cinema. Revised edition (1972). Secker & Warburg.

khillan, P. (2012). Samaantar Cinema Ka Bhaashik Aur Saamaajik Adhyayan: Vishesh Sandarbh Naseeruddeen Shah Abhineet Philmen [Thesis]. http://hdl.handlai.nait/10603/9204.

Downloads

Published

2022-06-24

How to Cite

Singh, D. S., & Bhawalkar, A. (2022). A RELENTLESS TRUTH-SEEKER CINEMATOGRAPHER: K.K. MAHAJAN. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts, 3(1), 465–474. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i1.2022.137