A TECHNIQUE OF PAINTING. MY COLLAGE ART
चित्रकला की एक तकनीक . मेरी कोलाज कला
DOI:
https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v7.i11.2019.3721Keywords:
चित्रकला, तकनीक, कोलाज कलाAbstract [English]
Kala is not just a necessity for attaining pleasure, but the inclusion of public welfare as well as inspiration and inspirational life is also unacceptable. Forty percent of the artists in India are those whose artworks are engaged in art and life, where there is nothing like a horizontal ring here. There is nothing other than a ring. Today, there are some artists who consider art to be a means of attaining only a partial enjoyment. They are able to create an art form that is self-sufficiently happy, by referencing the basic features of painting. Therefore, this type of art is organized without disturbing the public and society. I think that there must be something like this in the artist that the expression of the artist should reach the public.
कला चसर्फ आनिंद प्राप्ति का जररया नहीिं है एबप्ति उसमें जनकल्याण यथाथफता एििं प्रेरणादायक भािना का समािेश भी अचनिायफ है। भारत में पिास प्रचतशत कलाकार ऐसे हैं चजनकी कलाकृचतयॉिं कला दीर्ाफओिं में लगी रहती हैं चजनमें आड़ी.चतरछी रेखायें यहॉिं.िहााँ र्ैले रिंग के अलािा कुछ भी नहीिं होता। आज कुछ कलाकार ऐसे भी है जो कला को चसर्फ आप्तिक आिंनद की प्राप्ति का साधन मानते हैं।ये चित्रकला के आधारभूत चनयमो का उल्लिंर्न कर ऐसी कलाकृचत तैयार करते है जो चसर्फ स्वान्तः सुखाय है। अतः इस प्रकार की कला जनसामान्म एििं समाज की परिाह चकये बगैर चनचमफत होती है।मुझे लगता है चक कलाकार में ऐसा या इतना कुछ जरूर होना िाचहए चक कलाकार की अचभव्यप्ति जनसामान्म तक पहाँि जाये।
Downloads
References
चित्रकला के मूल आधार . डॉण् मोहन सिंह मावडी तक्षशिला प्रकाशन 98 . ए हन्दी पार्क दरियागंज नई दिल्ली . 2007।
आधुनिक चित्रकला का इतिहास . र. वि. साखलकर, राजस्थान हिन्दी ग्रन्थ अकादमी, जयपुर . 2004।
समकालीन कला, अंक 33 (जुलाई. अक्टूबर 2007), ललित कला अकादमी, नई दिल्ली ।
समकालीन कला, अंक 34 (नवंबर 2007-फरवरी 2008),ललित कला अकादमी, नई दिल्ली ।
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute, and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask for further permission from the author or journal board.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.