COLOR IN PAINTING (IN PERSPECTIVE FROM PREHISTORIC TIMES TO PRESENT TIMES)
चित्रकला में रंग (प्रागैतिहासिक काल से वर्तमान काल तक के परिपे्रक्ष्य में )
DOI:
https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v2.i3SE.2014.3571Keywords:
चित्रकला, प्रागैतिहासिक काल, रंगAbstract [English]
Only by the pronunciation of the word 'Rang' do we find that the environment around us has become colorful. If color is not included in life, then human life would be far from euphoria, desire, taste and beauty, and the fear of such a lifeless life begins to arise.
'Color' is an important contribution to painting, in the absence of color, painting cannot be complete. It has an amazing beauty and charm, which automatically draws the viewer and the artist to himself. "Our emotions are directly related to the effect of colors. Color creates mobility in life. The life of the artist is with colors, so it is necessary that he is fully familiar with colors. From time immemorial, color is the element in this art world that is used as a cover in artwork. In the absence of color, the artwork remains incomplete. Colors have their own special place in the history of art. Colors give life to artistry. "1
‘रंग’ शब्द के उच्चारण मात्र से ही हम पाते हैं कि हमारे आस-पास का वातावरण रंगीन हो गया है। यदि जीवन में रंग का समावेश नहीं होता तो मनुष्य जीवन उल्लास, अभिलाषा, रस एवं सौंदर्य से कोसों दूर होता और ऐसे प्राणहीन जीवन की कल्पनामात्र से भय उत्पन्न होने लगता है।
चित्रकला में ‘रंग’ का महत्वपूर्ण योगदान है, रंग के अभाव में चित्रकला संपूर्ण नहीं हो सकती। उसमें एक अद्भूत सौंदर्य और आकर्षण होता है, जो दर्शक एवं कलाकार को अपनी ओर स्वतः खींचता है। ‘‘रंगों के प्रभाव से हमारी भावनाओं का सीधा संबंध है। रंग से जीवन में गतिशीलता उत्पन्न हाती है। कलाकार का जीवन रंगों के ही साथ है, इसलिए यह आवश्यक है कि वह रंगों से पूर्णतः परिचित हो। आदिकाल से लेकर आज तक इस कला जगत में रंग वह तत्व है जिसे कलाकृति में आवरण के रूप में प्रयोग किया जाता है। रंग के अभाव में कलाकृति अधूरी रह जाती है। कला के इतिहास में रंगों का अपना विशिष्ट स्थान है रंग कलाकृति को जीवन प्रदान करते हैं।’’1
Downloads
References
चित्रकला के मूल आधार, डाॅ. मोहन सिंह मावड़ी, टी.एस. बिष्ट, तक्षशिला प्रकाशन, 98-ए, हिन्दी पार्क, दरियागंज, नई दिल्ली-110002, 1994, पृ.सं. 84 एवं 86।
भारतीय चित्रकला का इतिहास, तारक नाथ बड़ेरिया, नेशनल पब्लिशिंग हाऊस, 2/35 अंसारी रोड, दरियागंज, नई दिल्ली, 110002, पृ. सं. 08।
चित्रकला एवं लोक कला विविध आयाम, शेखर चन्द्र जोशी, प्रकाश बुक डिपो, बरेली-243122, 2009, पृ. सं. 17।
कला चिंतन ‘‘सौंदर्यात्मक विवेचन’’, विधुकौशिक, इंटरनेशनल पब्लिशिंग हाऊस, बेगम ब्रिज रोड मेरठ-250002, 2002, पृ.सं. 83।
कला चिंतन ‘‘सौंदर्यात्मक विवेचन’’, विधुकौशिक, इंटरनेशनल पब्लिशिंग हाऊस, बेगम ब्रिज रोड मेरठ-250002, 2002, पृ.सं. 84।
सौंदर्य, डाॅ. राजेन्द्र बाजपेयी, मध्यप्रदेश हिन्दी ग्रंथ आकादमी, भोपाल, 2004, पृ. सं. 193।
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute, and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask for further permission from the author or journal board.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.