A SIGNIFICANT REPRESENTATIVE OF FOLK STYLE HARIPURA POSTERS BY NANDLAL BASU

लोक शैली के सार्थक प्रतिनिधि नन्दलाल बसु के हरिपुरा पोस्टर्स

Authors

  • Namita Tyagi Assistance Professor Department of Drawing & Painting Faculty of Arts DEI Agra

DOI:

https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i1.2022.92

Keywords:

Folk, Significance, Public Consciousness, Coordination

Abstract [English]

Folklife has always been inspiring the artist. As a result of this inspiration, the folk painting style has descended at its highest level in the world. The artists have expressed themselves through their art whether it is struggling moments of folklife or the day-to-day lifestyle. The heritage of folk art has always remained between us. In the modern era of painting in the 20th century, artist Nandlal Basu was also inspired by folklife and folk forms. Post that, his new creations had elements of folk forms. The intervention of this inspiration led him to portray the intact heritage of Indian culture and traditions in his art in the form of Haripura posters.In these posters, Nandlal Basu showcased the significance of the integration of folk art along with social public consciousness and excellently exemplified it in the art world. Moreover, Basu has established coordination between modern and ancient art, and through the Haripura posters, he served the country with his meaningful work. Due to the successful efforts of Basu, he will always be remembered as a national artist

Abstract [Hindi]

वर्तमान समय में कला का इतिहास किसी भी गतिविधि या मानव द्वारा निर्मित सौंदर्यशास्त्र या संचार उद्देश्यों के लिये एक दृश्य रूप मेंविचारोंभावनाओं को व्यक्त करने का एक साधन है। समय-समय पर कलाओं को विविध रूपों में वर्गीकृत किया गया। संस्कृति के निर्माण में प्रागैतिहासिक काल से वर्तमान तककला के योगदान में ताड़पत्र का अपना एक विशेष महत्त्व रहा हैजो ओडिशा में आज भी एक जीवन्त कला है। लेखन व चित्रण के लिए ताड़पत्र का प्रयोग अत्यधिक हुआ। ओडिशा पोथियों के सन्दर्भ में सबसे धनी राज्य माना जाता है। इसमें ओडिशा राज्य संग्रहालय की भूमिका अप्रतिम हैजो आंगतुकों को ओडिशा की ताड़पत्रीय कला से भली-भाँति परिचित करा रहा है। ताड़पत्रों पर चित्रण के साथ लेखन कार्य एक मुख्य विशेषता है। ताड़पत्र के संकुचित अन्तराल में भी कलात्मक संयोजन देखते ही बनता है जिसमें कला तत्वों में सांमजस्य स्थापित कर मधुर पोथियों का निर्माण किया गया है।


    साधारणतयः चित्र संयोजन का तात्पर्य विभिन्न दृश्यात्मक तत्वों को कलात्मक ढंग से सुनियोजित करना अथवा उन्हें सुन्दर ढंग से एक व्यवस्था देना है। संयोजन विषय पर भारतीय एवं पाश्चात्य विद्वानों ने अनेक सिद्धान्तों की व्याख्या कर अनेक ग्रन्थों का निर्माण किया है अतएंव हम इन सिद्धान्तों के आधार पर गीतगोविन्द पोथी के ताड़पत्र चित्रों की संयोजनात्मक व्याख्या प्रस्तुत करेंगे। इन ताड़पत्र के चित्रों में मुख्यतः- रेखारंगतानआकृति आदि तत्वों को अभिव्यक्त एवं सृजित किया गया है। कला के तत्त्वों के समान ही संयोजन के सिद्धान्तों का अपना एक महत्त्व हैजिनकी अनुपस्थित में संयोजन सफल नहीं हो सकता। संयोजन के प्रमुख सिद्धान्त- पुनरावृत्तिसामंजस्यविरोधअनुपातसंतुलनप्रभावितालय एवं एकता है।

Downloads

Download data is not yet available.

References

Appaswami, J. (1968). Abnindra Nath Tegore and the Art of his Time, Lalit Kala Akademi.https://www.amazon.in/Abanindranath-Tagore-Art-his-Times/dp/B008Q0GSAC

Archer, W.G. (1959). India and Modern Art, The Macmillan Company, New York, US. https://www.worldcat.org/title/india-and-modern-art/oclc/4511355

Bandhopadyay, B. (2004). Mahatma Gandhi and his contemporary artist. https://www.mkgandhi.org/articles/art&g.htm

Gandhi Literature (1936). Collected Works of Mahatma Gandhi, 62, 171. https://www.gandhiashramsevagram.org/gandhi-literature/collected-works-of-mahatma-gandhi-volume-1-to-98.php

Ghose, D.C. (1980). Some Aspects of Bengal Folk Art, Lata Kala Contemporary, 29.https://en.wikipedia.org/wiki/Arts_of_West_Bengal

Gupta, N. (2010). Bhartiya Lok Kala, Swati Publication. https://www.amazon.in/-/hi/Nilima-Gupta/dp/B0072DOJS2

Kowshik, D. (2001). Nandalal Bose the Doyen of Indian Art, National Book Trust.https://books.google.co.in/books/about/Nandalal_Bose_the_Doyen_of_Indian_Art.html?id=CNKfAAAAMAAJ&redir_esc=y

Nandalal, B. Jaya, A. Sankho, C. Laxmi, S.P. Subramayan, K.G. (1966). Nandalal Bose Centenary Exhibition, New Delhi : National Gallery of Modern Art. https://library.nga.gov/discovery/fulldisplay/alma9912303504896/01NGA_INST:NGA

Ramchandra, R. (1983). Shilpacharya Nandlal Basu, Samkaleen Kala. https://en.wikipedia.org/wiki/Nandalal_Bose

Roy, N. (1984). Bhartiya Kala Ke Aayaam.https://hi.wikipedia.org/wiki/%E0%A4%AD%E0%A4%BE%E0%A4%B0%E0%A4%A4%E0%A5%80%E0%A4%AF_%E0%A4%95%E0%A4%B2%E0%A4%BE

Roy, S. (1983). Nandlal Basu ki Kala Sadhana, Samkaleen Kala. https://www.youtube.com/watch?v=7VplNryHyrA

Verma, M. (2006). Bhartiye Chitrakala ki Parampara, Bhartiye Kala Prakashan.https://www.amazon.in/Bhartiye-Chitra-Kala-Ki-Parampara/dp/8180901173

Downloads

Published

2022-06-03

How to Cite

Tyagi, N. (2022). A SIGNIFICANT REPRESENTATIVE OF FOLK STYLE HARIPURA POSTERS BY NANDLAL BASU. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts, 3(1), 390–397. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i1.2022.92