SYMBOLS ENGRAVED ON BUDDHIST PARASOL: SPECIAL REFERENCE TO MATHURA MUSEUM
बौद्ध छत्र पर उत्कीर्ण प्रतीक: मथुरा संग्रहालय के विशेष सन्दर्भ में
DOI:
https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v4.i2.2023.727Keywords:
Lord Buddha, Symbol, Umbrella, Kushan, Mangal Kalash, SwastikaAbstract [English]
After the creation of the universe, the practice of consecration of statues and symbolic representation of gods-goddesses and nature as divinity began in civilizations across the world; proving its continued existence and practice across human history. These symbols serve the multiple purposes; from being an emblem representing the concept of religious faith, notions and beliefs in the psyche of the devotees to representing the desire for glory, protection and good fortune. These symbols communicate complicated human emotions through symbolic language in the simplest ways. From the prehistoric times to the contemporary age these symbols can be traced across the human civilizations with some variations in its physical form. These variations sometimes translate differently across religions and sometimes their expressions carry certain similarities. We find such instances in the iterations of some Buddhist symbols, when worshipping the idol of Gautama Buddha was prohibited in Pre-Sectarian Buddhist age. As a result, initially Lord Buddha was represented through the consecration of religious symbols. Gradually with the passage of time, due to cultural assimilation and the domination of Hinduism, Buddhism (Mahayana sect) came closer to Hinduism. We find early Buddhist sculptures in open natural spaces as the consecration of the statue of Gautama Buddha preceded the construction of temples. To protect these statues from Sun and Rain, these statues were soon covered by various forms of parasol like canopies (Umbrella) to the upper part of the idol as a unique feature on the upper side of the idol marking the influence of Kushan period. These parasols are engraved with various symbols like: Mangal Kalash, Swastika, Conch, Shrivatsa, Lotus, etc. The specimens of these parasols can be found protected in Mathura Museum. This paper studies the meaning of artistic and symbolic foundation of these engraved symbols.
Abstract [Hindi]
सृष्टि सृजन के उपरान्त विविध सम्प्रदाओं के द्वारा देवी-देवताओं एवं प्राकृतिक स्वरूपों की शक्तियों के उद्घाट्न एवं व्यक्तिकरण हेतु अमूर्त दृश्यांकनों अर्थात् प्रतीकों एवं मांगलिक प्रतीकों का उद्भव एवं अंकन सश्वतता को सिद्ध करने के निमित्त किया गया। यह प्रतीक जन-मानस के मनमस्तिष्क में अपनी आस्थाओं, धारणाओं एवं विश्वासों को अभिव्यक्त करने के साथ-साथ शोभा, आरक्षा एवं मांगलिक भावनाओं की संवृद्धि करने के लक्ष्य से अंकित किये जाते रहे हैं, क्योंकि यह प्रतीक मानवीय भावनाओं के सांकेतिक भाषा का संचारण सरलतम रूप से करते हैं, जिनकी अर्थगम्यता अत्यंत गूढ़ भाव लिए होती है। इन प्रतीकों के स्वरुप को प्रागैतिहासिक काल से समकालीन काल तक की यात्रा में सतत् रूप से विविध रूपों एवं प्रकारों में देखा जा सकता है जो विविध सम्प्रदाओं के अनुसार कभी भिन्न तो कभी समान रूप में अभिव्यक्त होते हैं। ऐसे ही कुछ प्रतीकों के स्वरूपों को बौद्ध सम्प्रदाय में भी अभिव्यक्त किया गया है जिसमें प्रारंभिक बौद्ध धर्म में भगवान बुद्ध की प्रतिमा का निषेध था। इसी कारण प्रारंभ में भगवान बुद्ध का प्रदर्शन प्रतीकों के माध्यम से किया गया एवं शनैः-शनैः कालांतर में सहिष्णुता, ग्राहयता एवं हिन्दू धर्म की प्रतिद्विन्दिता के कारण बौद्ध धर्म (महायान सम्प्रदाय) हिन्दू धर्म के सन्निकट आ गया। फलतः भगवान बुद्ध की प्रतिमाओं के निर्माण का सूत्रपात हुआ किन्तु इस सूत्रपात के प्रारंभिक समयकाल में मंदिरों का विकास पूर्ण रूप से नहीं हुआ था जिस कारण भगवान बुद्ध की मूर्तियों को पवित्रतम बाह्य स्थान पर रखना प्रारंभ किया गया जिसके पश्चात् इन मूर्तियों को सूर्य एवं वर्षा से सुरक्षित रखने, उनकी आभा को प्रदर्शित करने एवं उनकी विशिष्टता के अभिव्यक्तिकरण हेतु मूर्ति के ऊपरी ओर कुषाण इत्यादि कालों में विविध प्रकार के छात्रों का प्रयोग देखने को मिलता है। जिन्हें विविध प्रकार के प्रतीकों, यथा- मंगल कलश, स्वास्तिक, त्रिरत्न, शंख, श्रीवत्स, कमल इत्यादि के माध्यम से अलंकृत किया गया है। इन छत्रों के कुछ प्रमाणों को वर्तमान में मथुरा संग्रहालय में संरक्षित देखा जा सकता है जिनमें अंकित प्रतीकों के अर्थों, कलात्मक एवं प्रतीकात्मक स्वरूपों के आधार को इस शोध का ध्येय माना गया है।
Downloads
References
Agarwal, V. S. (2007). Bhartiya Klaa. Varanashi: Prathavi Prakashan.
Beer, R. (1999). The Encyclopedia of Tibetan Symbols & Motifs. Bostan: Shambha.
Bose, F. (1920). Pratimaman Lakshanam. Delhi: Moti Lal Banarashi Das.
Dutt, N., & Bajpai, K. D. (1956). Uttar Pradesh Men Bauddh Dharm ka Vikash (uttar pradesh mein bauddh dharm ka vikaas). Lucknow: Prakashan Buero Uttar Pradesh Sarkar.
Kashyap, J. B. (2017). Chullhvagh. Bihar: Nav Nalanda Mahavihar.
Mukharjee, V. C. (1989). Pracheen Bhartiya Sanskrati. Lucknow: Pracheen Bhartiya Sanskrati.
Ray, R. K. (1962). Vaidik Index. Varanashi: Chaukhambha Vidhya Bhawan.
Shahstri, S. (1992). The Lalitavistara (An Old and Rare Book) (Lalit Vistar). Lucknow: Uttar Pradesh Sansthan.
Sharma, R. C. (1984). Buddhist Art of Mathura. Delhi: Agam Kala Prakashan.
ShreeVastava, A. L. (1983). Sri Vatsa- An Auspicious Motif of Indian Art (An Old and Rare Book) (ShriVats: Bhartiya Kala ka Yek Mangalik Prateek). Allhabad: Gadangnath Kendriya Sanskrit Vidhyalaya.
Upasak, C. (1976). Dhammapada Atthakatha. Bihar: Nava Nalanda Mahavihar.
Vastava, V. M. (2002). Auspicious Symbols in Ancient India Art (Pracheen Bhartiya Kala mai Mangalik Prateek). Varanashi: Vishv Vidhyalaya Prakashan.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aakansha Kumari, M.S. Mawri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute, and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask for further permission from the author or journal board.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.