EXPERIMENTAL PRACTICES BY PRINTMAKERS IN THE WORLD OF PRINTMAKING

विश्व छापाकला के बदलती प्रकृति पर अध्ययन

Authors

  • Dr. Sachin Ramrao Hajare Associate Professor, P. R. Patil College of Architecture Amravati, Sant Gadge Baba Amravati University, University in Amravati, Maharashtra, India

DOI:

https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v4.i2.2023.680

Keywords:

Printmaking, Innovative Experiments, Unconventional Printmaking

Abstract [English]

Printmaking (Chhapa Kala) has evolved beyond paper-based prints and has encompassed a broader spectrum of artistic expressions. The world of printmaking witnesses the innovative experiments of numerous artists today, each contributing their unique endeavors. Printmakers are no longer confined by strict rules and are embracing a more versatile and expressive form of printmaking. Today's printmakers are taking a step forward and are diligently working in the realm of printmaking, progressing beyond the confines of traditional printmaking.  Printmakers are exploring different mediums with enthusiasm, uncovering new possibilities, and pushing the boundaries of what printmaking can achieve. The traditional distinctions between established, conventional, and unconventional printmaking are being blurred, allowing for a more dynamic and liberated interpretation of the art form.  In actuality, the term 'printmaking' itself is undergoing a redefinition, with new rules being formulated.


It appears that, in today's artistic landscape, there is a growing recognition of the need to reconsider established norms and rules in printmaking. Research in this context has been extensively conducted, analyzing the various aspects and techniques involved. This study delves into the realm of Chhapa Kala, exploring its widespread influence and its integration into the broader world of art."

Abstract [Hindi]

आजकल दुनियाभर में छापा कला (प्रिंटमेकिंग) का मतलब केवल कागज पर छपाई तक सीमित नहीं रहा है, बल्कि कलाकार विभिन्न तरीकों और माध्यमों का उपयोग करके इसे अनवरत रूप से विकसित कर रहे हैं। आज छापा कला के तहत छापा कलाकार नई-नई प्रगतिशील विचारों की खोज में जुटे हुए दिखाई दे रहे हैं, जिससे वे  छापा कला को नए और अनूठे तरीके से देख रहे हैं। आजके प्रिंटमेकर विभिन्न माध्यों का उत्साह से अन्वेषण कर रहे हैं, नई संभावनाओं की खोज कर रहे हैं, और प्रिंटमेकिंग के सीमाओं को बढ़ा रहे हैं। परंपरागत और आधुनिक प्रिंटमेकिंग के बीच अंतर धीरे-धीरे मिट रहे हैं, जिससे कला का एक नया और बदलता हुआ दृष्टिकोण विकसित हो रहा है। इसके साथ ही, श्प्रिंटमेकिंगश् शब्द का मतलब फिर से व्यक्त किया जा रहा है, और नए नियम तैयार किए जा रहे हैं।


कला मंच पर, प्रिंटमेकिंग के मानदंड और नियमों को दोबारा देखने की जरूरत है। इस सम्बंध में, विभिन्न पहलुओं और तकनीकों की गहरी जाँच की जा रही है, जिसमें विभिन्न पहलुओं और तकनीकों को अध्ययन किया जाता है। इसके आधार पर इस संशोधन में विभिन्न जगभर के छाप  कलाकारों का उल्लेख है, जो विभिन्न माध्यमों के साथ नई तकनीकों का आधार बनाकर प्रिंटमेकिंग क्षेत्र में अपने योगदान को समर्थन देते हैं और इसे एक नए स्तर पर ले जाने में सहायक बनते हैं।

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anny, S. (2020, January 14). Damien Hirst Medicine Cabinet Bought for £600 Goes on Sale for over £1m.

Antoqula, M. (2011). Retrieved From Museo De Antioquia.

Delivery, P. (2023, July 30). Damien Hirst's Spot Paintings - Trivial or Inspiring? You Decide. Retrieved From Public Delivery.

Goldman, J. (2019). Forward Press: 21st Century Printmaking. Retrieved From American University.

Hannah, K. (2018). Saint Louis Artmuseum. Sun Xun: Time Spy. Retrieved From Hec Happening Now.

Ida, P. (2016, April 21). William Kentridge Discusses his Project Along the Banks of the Tiber River. Retrieved From Artforum.

Israeli, b. (1961). Daniel Rozin. Retrieved From Artsy Net.

Julia, F. (2015, August 31). William Kentridge Plans Massive, Vanishing Mural in Rome. Retrieved From Hyperallergic.

Kumar, S. (2000). Indian Impression Painting from Ancient Times to Modern Times (Bhartiya Chap Chitrakala Aadi Se Aadhunik Kal Tak). Delhi : Bharatiya Kala Prakashan.

Lori, Z. (2011, Feb 17). Artist Brian Dettmer Carves Old Books into Intricate Narrative Sculptures. Retrieved From Mharitat.

Manchester, E. (2009, September). Spin Me Right Round. Retrieved From Tata.

NYU (2019). How This Guy Makes Amazing Mechanical Mirrors. Retrieved From Wlrds.

Pettersdon, E. J. (2017). Printmaking in the Expanded Field. National Academy of the Arts.

Print Studio, L. (2002). Printmaking in the 21st Century. Retrieved from Victoria and Albert Museum.

Sun Xun (n.d.).

Today, I. (2023, Feb 11). India Art Fair 2023, with 85 Exhibitors and 71 Galleries.

Weitman, W. (2002). In a Spin, the Action of the World on Things, Retrieved From the Museum of Modern Art, New York : The Museum of Modern Art.

Downloads

Published

2023-10-05

How to Cite

Hajare, D. S. R. (2023). EXPERIMENTAL PRACTICES BY PRINTMAKERS IN THE WORLD OF PRINTMAKING. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts, 4(2), 366–373. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v4.i2.2023.680