AN ARTISTIC APPRECIATION OF THE SYMBOLS USED IN THE PAINTINGS OF THE MODERN TANTRA ARTISTS
आधुनिक तन्त्र चित्रकला में प्रयुक्त प्रतीकों का कलात्मक अध्ययन
DOI:
https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v4.i2SE.2023.564Keywords:
Concept, Philosophy, Tantra, Mantra, Yantra, Neo-Tantra Art, Symbols, Panchtattvas, Sapt Chakra, Kundlini, Yog, Indian Mythology, Contemporary ArtAbstract [English]
Indian art has depicted religious and philosophical beliefs since its inception. Since ancient times, humans have continuously strived to understand the mysteries of nature and the universe. In doing so, they incorporated tantric rituals and practices into their art subjects.
Artists have always endeavored to create something new, leading to the emergence of various forms in the art world. Around the 1950s-1960s, artists began to blend Western styles with philosophical sentiments, giving birth to a new perspective in their artworks. They named this movement "Neo-Tantra." These artworks were abstract in form but had philosophical objectives. These tantric-related paintings are extremely powerful, captivating, and filled with profound mysteries. Although the language of art symbols is abstract, it illuminates the deepest spiritual secrets. To create these artworks, artists used tantric symbols, geometric shapes, and letters, among other elements. The artistic and analytical aspects of these symbols in tantric art have been presented.
Modern Indian art has seen the development of tantric art due to the efforts of artists like Gulam Rasool Santosh, K.C.S. Paniker, Syed Haider Raza, Biren De, Nirod Majumdar, Maqbool Fida Husain, Satish Gujral, P.T. Reddy, Deepak Banerjee, Shobha Broota, Prabhakar Kolte, and others.
In this research paper, I will present an artistic appreciation of the symbols used in the paintings of modern tantric artists.
Abstract [Hindi]
भारतीय कला में धार्मिक तथा दार्शनिक मान्यताओं की अभिव्यक्ति आरम्भ से ही की गई है। मानव आदि काल से ही प्रकृति व ब्रह्माण्ड गूढ़ रहस्यों को जानने के लिये निरन्तर प्रयासरत रहा है। जिसमें समाहित तान्त्रिक अनुष्ठानों व क्रिया-कलापों को अपनी कला का विषय बनाया।
कलाकार कुछ नवीन सृजन के लिये सदैव प्रयासरत रहा है, जिसके फलस्वरूप कला जगत में नित-नवीन विधाओं का उद्भव होता गया। लगभग सन् 1950-1960 में कलाकारों ने पाश्चात्य शैली की अर्मूतता के साथ दार्शनिक मनोभावों को मिश्रित कर नवीन दृष्टिकोण से कलाकृतियाँ बनानी प्रारम्भ कीं, जिसे उन कलाकारों ने नव-तान्त्रिकवाद नाम दिया। इन कलाकृतियों में आकार अर्मूत थे, परन्तु उनका निर्माण उद्देश्य दार्शनिक था। ये तंत्र विषयक कृतियाँ अत्यधिक प्रभावशाली, आकर्षक व गूढ़तम रहस्यों से परिपूर्ण हैं। कला प्रतीकों की भाषा अमूर्त होते हुये भी आध्ययत्मिक गूढ़तम रहस्यों को उद्घाटित करती है। है। इन कलाकृतियों के निर्माण के लिये कलाकारों ने तान्त्रिक प्रतीकों, ज्यामितीय आकृतियों व वर्णाक्षरों आदि का प्रयोग किया। तंत्र कला में इन प्रतीकों प्रयोग का कलात्मक व विश्लेषणात्मक पक्ष प्रस्तुत होता है।
आधुनिक भारतीय कला में तन्त्र कला का विकास गुलाम रसूल संतोष, के. सी. एस. पणिकर, सैयद हैदर रज़ा, बिरेन डे, निरोद मजूमदार, मकबूल फ़िदा हुसैन, सतीष गुजराल, पी. टी. रेड्डी, दीपक बैनर्जी, शोभा ब्रूटा, प्रभाकर कोल्टे आदि कलाकारों के सार्थक प्रयास से हुआ।
अपने इस शोधपत्र में मैं आधुनिक तन्त्र चित्रकारों की कृतियों में प्रयुक्त ज्यामितिय प्रतीकों का कलात्मक अध्ययन प्रस्तुत करूंगी।
Downloads
References
Agrawal, V. S. (1964). The While Flage of India, Varanasi.
Apte, S. (n.d.). “Ancient Forms, Modern Forms”, The Art News Magazine of India, 2(2), Mumbai: Art India Publishing Company Private Ltd.
Bindu (n.d.). In Wikipedia.
Chouhan, S. K. (2018). An Introduction to Saptachakra in Yogavasistha (yogavaasishth mein saptachakr ek parichay). International Journal of Sanskrit Research, 4(4), 15-17.
Kapoor, S. (2002). Encyclopaedia of Indian Heritage, Vol. 87 Symbolism and Hindu Workship, Cosmo Publications.
Krishnan, S. A. (1987). “Matter and Spirit”, Editional, Lalti Kala Contemporary No. 34, New Delhi Lalit Kala Akademi.
Mishra, R. N. (1996). Symbols in Tantra Art (A Study with Special Reference to Their Design), National Institute for Research in Art and Religion (tantr kala mein prateek (unakee rooparekha ke vishesh sandarbh mein ek adhyayan), raashtreey kala evan dharm shodh sansthaan), Varanasi.
Mookerjee, A. (1982). Kundalini the Arousal of the Inner Energy. Thames and Hudson Ltd. London.
Mookherji, A., & Khanna, M. (1977). The Tantric Way. Vikas Publishing House, Delhi.
Shastri, D. (1976). Tantra Sidhant Aur Sadhana. Smriti Prakashan.
Swastika (2022). Everything About Swastik Symbol. Rudra Centre.
Varma, A. (2005). What the Swastika Means.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sakshi Gupta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute, and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask for further permission from the author or journal board.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.