INTERPRETING THE PROFOUND PORTRAYAL OF NATURE IN THE WORKS OF ARTIST VIBHA GALHOTRA

विभा गल्होत्रा की कलाकृतियों में प्रकृति के प्रति प्रेम

Authors

  • Adesh Kheriwal Research Scholar, Department of Fine Arts, K.U.K, India
  • Dr. Gurcharan Singh Assistant Professor, Department of Fine Arts, K.U.K, India

DOI:

https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i1.2022.106

Keywords:

Artist Vibha Galhotra, Neo-Materialism, The Anthropocene, Global Warming Crisis

Abstract [English]

Nature has always been a fascinating source of inspiration for artists. Innumerable evidences can be found in the works of many artists who are conscious about the tragedies and the issues that the world is facing due to global warming and extreme exploitation of the natural resources by humans. The paper chiefly explores the contribution of Delhi-based artist Vibha Galhotra in bringing out the three main problems across the world; the Anthropocene concept, the chaotic town planning and the deplorable condition of Indian rivers. The artist has addressed the exploitation of nature through use of different material which is now termed as Neo-Materialism. This Neo-Mediumistic or Neo-Materialistic approach is frequently used in contemporary art and artist Vibha Ghalotra has also used it in her works which is entirely inspired by nature. Her works are centralized with different kind of materials, especially Ghungrus and has created tapestries in large scale by using coloured Ghungrus. The findings will help to understand how visual art is contributing to resolve issues such as pollution, global warming crisis and stubble burning. Thus, the present research strongly determines a connection between environment and art. The paper indicates how the artist is showcasing her potentiality to bring about the change and awareness in society through her works.


प्रकृति हमेशा से कलाकारों के लिए प्रेरणा का आकर्षक स्रोत रही है। ऐसे कई कलाकारों की कृतियों में असंख्य प्रमाण मिलते हैं जो त्रासदियों और उन मुद्दों केे विषय में जागरूक हैं जिनका सामना सम्पूर्ण संसार वैश्विक ताप संकट एवं मानव द्वारा प्राकृतिक संसाधनों के अत्यधिक दोहन के कारण कर रहा है। शोध पत्र मुख्य रूप से विश्व भर में तीन मुख्य समस्याओं एंथ्रोपोसीन की अवधारणा, अव्यवस्थित नगर नियोजन और भारतीय नदियों की दयनीय स्थिति को सामने लाने में दिल्ली की कलाकार विभा गल्होत्रा के योगदान का विवरणात्मक अध्ययन है। कलाकार ने विभिन्न सामग्रियों के उपयोग द्वारा प्रकृति के शोषण को प्रमुख रूप केन्द्रित किया है जिसे अब नव-माध्यमवाद कहा जाता है। यह नव-माध्यमवादी या नव-सामग्रीवादी दृष्टिकोण विशेषतः समकालीन कला में उपयोग किया जाता है और कलाकार विभा गल्होत्रा ने भी अपने कार्यों में इसी विचारधारा को रेखांकित किया है जो पूर्ण रूप से प्रकृति से प्रेरित है। उनकी कृतियों को विभिन्न प्रकार की सामग्रियों, विशेष रूप से घुंघरू के साथ केंद्रीकृत किया गया है और इन रंगीन घुंघरूओं का उपयोग करके बड़े पैमाने पर टेपेस्ट्री का निर्माण किया है। विभा की कलाकृतियों के द्वारा हम ये समझने का प्रयत्न करेंगे कि प्रदूषण, वैश्विक ताप संकट और पराली जलाने जैसे मुद्दों को हल करने में दृश्य कला कैसे योगदान दे रही है। इस प्रकार, प्रस्तुत शोध पत्र पर्यावरण और कला के बीच संबंध को दृढ़ता से निर्धारित करता है साथ-ही साथ यह भी इंगित करता है कि कैसे कलाकार अपने कार्यों के माध्यम से समाज में परिवर्तन और जागरूकता लाने की अपनी क्षमता का प्रदर्शन कर रहा है।

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gupta, M. (2014). Asian artist use a snake and a magic carpet to bind art . hindustan times. https://www.hindustantimes.com/art-and-culture/asian-artists-use-a-snake-and-a-magic-carpet-to-bind-art/story-SaAxVDL7zaDZkoBzlWNNIL.html

Gupta, M. (2014). Asian artist use a snake and a magic carpet to bind art . hindustan times. https://www.hindustantimes.com/art-and-culture/asian-artists-use-a-snake-and-a-magic-carpet-to-bind-art/story-SaAxVDL7zaDZkoBzlWNNIL.html

Habib, S. (2015). dredging a dirty river for art. Nw York: City Life. https://www.bloomberg.com/news/articles/2015-12-02/dredging-a-dirty-river-in-india-for-art

Jaywardhane, M. (2017). When the of life nears zero time . Exhibit-30, 03.

Lux art Review . (2017). Idendity of art. lux art insititute. california: Lux art insitute. https://miresball.com/work/lux/

Muhammad, s. (2012). Vibha Galhotra on her latest work.

Muoio, A. (2015). Making art amidst the death of an immortal river. New york: The Wire . https://thewire.in/culture/making-art-amidst-the-death-of-an-immortal-river

Paul cooper gallery. (2020). a conversation with vibha galhotra http://Sculpturemagazine.art/a-conversation-with-Vibha-galhotra/

Sharma, M. (2017). Ways of seeing . New Delhi. https://en.wikipedia.org/wiki/Ways_of_Seeing#:~:text=Ways%20of%20Seeing%20is%20a,book%20of%20the%20same%20name.&text=U.K.

Sharma, S. (2016). Don't write off the Yamuna yet. chandigarh: the tribune .

Singh, M. (2019). Artist extra ordinary. spactram.

Subramanyam, C. (2010). Masters strokes . New Delhi: The india today group. https://www.indiatoday.in/magazine/music/story/20220103-bhagyesh-marathe-master-strokes-1892274-2021-12-26

Susan, C. (2013). Hidden in plain sight. sculpture magzine , 34. https://sculpturemagazine.art/vibha-galhotra-hidden-in-plain-sight/

Vibha Galhotra. (2019, march 28). vibha galhotra intrview with nonika singh:. (M. Singh, Interviewer) youtube.

Vinni, M. (2018). Straight Talk. SCIART magazine, 15. https://www.sciartmagazine.com/straight-talk-zoe-mccloskey.html

Viveros, f., & christian. (2011). Stan douglas and vibha galhotra . sewage muck meet disco jack shainman art review. https://www.villagevoice.com/2012/04/04/stan-douglas-and-vibha-galhotra-sewage-muck-meet-disco/

mago, p. n. (2015). indian comtemporary art: A perspactive. new delhi: National Book Trust. https://www.exoticindiaart.com/

nature morte. (2019). nature morte. https://naturemorte.com/

safronart. (2019). safronart. https://Saffronart.com/artisists/Vibha-galhotra

vibha galhotra. (2021). vibha galhotra work. http://Vibhagalhotra.in/work.html

Downloads

Published

2022-05-17

How to Cite

Kheriwal, A., & Singh, G. (2022). INTERPRETING THE PROFOUND PORTRAYAL OF NATURE IN THE WORKS OF ARTIST VIBHA GALHOTRA: विभा गल्होत्रा की कलाकृतियों में प्रकृति के प्रति प्रेम. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts, 3(1), 275–291. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v3.i1.2022.106