NEW EXPERIMENTS IN CLASSICAL DANCES

शास्त्रीय नृत्यों में नवीन प्रयोग

Authors

  • Dr. Tina Tambe Government Highness Laxmibai Kanya, Postgraduate College, Indore

DOI:

https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v3.i1SE.2015.3427

Keywords:

प्रकृति, कला, मानव

Abstract [English]

Change is the law of life. No element existing in nature has remained untouched by this process. Living, eating, eating, ethics, beliefs, mentality, moral values ​​etc. and change is visible in every area of ​​social and cultural landscape. Natural changes are occurring naturally but in many other areas, these changes arise as a result of the creative tendency of humans, the main one being the "arts" field. Creating is the natural quality of human being and the pursuit of newness is its basic tendency. When this trend is used with dexterity, work skills, talent and beauty, we create a new and beautiful panoramic cover for creation, then we call it art. One of the Panchakalas under the Fine Arts is Sangeet Kala and one of the arts under the Sangeet is dance art. In Indian culture, dance has been considered as the medium of worship of God, it originated from God and its basis is believed to be religion and spirituality. The dance in the "Natya Veda", formed as the fifth Veda after taking into account the major elements of the four Vedas, attained a systematic, scriptural and normative form and it was from here that the rich tradition of classical dances began. Classical dances have been single-use since the beginning, they were used for worshiping God in temples and today in modern society, these dances have appeared in front of new observers on social theater with a new vision and new form. In these migrations from ancient times to modern times, these dances saw many ups and downs and changes and they had to wear many new clothes to appear in front of new viewers in new circumstances. This is an attempt to shed some light on this migration of new creation, new experiments and new trends of classical dances.


परिवर्तन प्रकृति का नियम है। प्रकृति में विद्यमान कोई भी तत्व इस प्रक्रिया से अछूता नहीं रह पाया है। रहन-सहन, खान-पान, आचार-विचार, मान्यताए, मानसिकता, नैतिक मूल्य आदि तथा सामाजिक व सांस्कृतिक परिदृश्य के प्रत्येक क्षेत्र में परिवर्तन दृश्यमान है। प्राकृतिक परिवर्तन तो नैसर्गिक रूप से होते रहते है परंतु अन्य कई क्षेत्रों में यह परिवर्तन मानव की सृजनात्मक प्रवृत्ति के फलस्वरूप उत्पन्न होते है जिसमें प्रमुख है “कला” क्षेत्र। सृजन करना मानव का नैसर्गिक गुण है तथा नवीनता की खोज उसकी मूल प्रवृत्ति। यही प्रवृत्ति जब निपुणता, कार्य कौशल, प्रतिभा व सौन्दर्यबोध से प्रयुक्त होकर सृजन को नित-नवीन नयनाभिराम आवरण पहनाती है तब उसे हम कला कहते है। ललित कलाओं के अंतर्गत आने वाली पंचकलाओं में से एक है संगीत कला तथा संगीत कला के अंतर्गत आने वाली कलाओं में से एक है नृत्य कला। भारतीय संस्कृति में नृत्य को ईश्वर की उपासना का माध्यम समझा गया है, यह ईश्वर से ही उत्पन्न हुआ है व इसका आधार धर्म व आध्यात्म ही माना गया है। चार वेदों के प्रमुख तत्वों को ग्रहण कर पंचम वेद के रूप में निर्मित “नाट्य वेद” में नृत्य को व्यवस्थित, शास्त्रोक्त व नियमबद्ध स्वरूप प्राप्त हुआ तथा यहीं से शास्त्रीय नृत्यों की समृद्ध परंपरा का आरंभ हुआ। शास्त्रीय नृत्य आरंभ से ही एकल प्रयोज्य रहे है, इनका प्रयोग मंदिरों में ईश्वर उपासना हेतु हुआ तथा आज आधुनिक समाज में ये नृत्य एक नयी दृष्टि व नवीन स्वरूप के साथ सामाजिक रंगमंच पर नए प्रेक्षकों के समक्ष उपस्थित हुये है। प्राचीन काल से आधुनिक काल के इस प्रवास में इन नृत्यों ने अनेक उतार चढाव व बदलाव देखे तथा समयानुरूप नवीन परिस्थितियों में नए दर्शको के समक्ष अवतरित होने हेतु इन्हें अनेक नवीन कलेवर धारण करने पडे। शास्त्रीय नृत्यों के नवीन सृजन, नवीन प्रयोग व नवीन प्रवृत्तियों के इस प्रवास पर कुछ प्रकाश डालने का यह एक प्रयास है।

Downloads

Download data is not yet available.

References

नृत्य निबंध एवं कथ्थक नृत्य शिक्षा ( डॉ पुरू दाधीच एवं डॉ विभा दधीच )

Downloads

Published

2015-01-31

How to Cite

Tambe, T. (2015). NEW EXPERIMENTS IN CLASSICAL DANCES: शास्त्रीय नृत्यों में नवीन प्रयोग. International Journal of Research -GRANTHAALAYAH, 3(1SE), 1–3. https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v3.i1SE.2015.3427