TRIBAL AND FOLK ART CULTURE OF CHHATTISGARH ORIENTED TOWARDS PROFESSIONALISM
व्यवसायिकता की ओर उन्मुख छत्तीसगढ़ की आदिवासी एवं लोक कला संस्कृति
DOI:
https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v7.i11.2019.3756Keywords:
व्यवसायिकता, आदिवासी, कला संस्कृतिAbstract [English]
English: From the beginning of the creation, the art passing through different stages of civilization is continuously moving forward till the present. Chhattisgarh is a tribal dominated state. Tribal life means such a juice which is sensuous from above but sensible from within, rapturous, dejected like a deer, bright and sinless. The residents of this place have been leading a struggling life since time immemorial. Many cultures were born, flourished and flourished in this region. The heritage of the art and culture of this region is preserved in the archaeological sites here. The word 'Maharanya' is used here in the Ramayana. The remains of 'primitive art' derived from Singhanpur, Kabra, Bani, Basnajhar, Ogna, Karmagarh, Benipat and Nawagarh hills establish the art of human love of Chhattisgarh.
Hindi: सृष्टि के प्रारम्भ से सभ्यता के विभिन्न सोपानों से गुजरती हुई कला वर्तमान तक निरन्तर आगे बढ़ती जा रही है। छत्तीसगढ़ एक आदिवासी बहुल राज्य है। आदिवासी जीवन अर्थात ऐसा रस जो ऊपर से निर्विकार किन्तु भीतर से संवेदी, उतावली, निर्झर के समान छलछलाता, उज्जवल एवं निष्पाप। यहाँ के निवासी आदिकाल से ही संघर्षमय जीवन व्यतीत कर रहे हैं। इस क्षेत्र में अनेक संस्कृतियाँ जन्मीं, पुष्पित-पल्लवित हुयीं। यहाँ के पुरातात्विक स्थलों में इस क्षेत्र की कला एवं संस्कृति की धरोहर सुरक्षित हैं। रामायण में यहाँ के लिये 'महारण्य' शब्द का प्रयोग किया गया है। सिंघनपुर, कबरा, बानी, बसनाझर, ओगना, कर्मागढ़, बेनीपाट तथा नवागढ़ पहाड़ी से प्राप्त 'आदिम कला' के अवशेष छत्तीसगढ़ के मानव का कला प्रेम स्थापित करते हैं।
Downloads
References
काबरा, डॉ0 किशोर, भारतीय कला, लोक साहित्य में सांस्कृतिक मूल्य (लेख), पृ0 58
वसन्त निरगुणे, मध्य प्रदेश की जनजातीय चित्रकला परम्परा (लेख), सम्पादक नवल शुक्ल, म0प्र0 आदिवासी लोक कला परिषद, भोपाल, 1998, पृ0 21-22
प्रेस ट्रस्ट फीचर, क्रमांक 330-क, 23 सितम्बर, 1986
उपाध्याय, डॉ0 चिन्तामणि, लोकायन, पृ0 150
खरे, जगदीश, अंग रेखांकन गोदना, चौमासा, वर्ष 8, अंक 25, 1991, पृ0 46 DOI: https://doi.org/10.3406/lgge.1991.1615
श्याम परमार, गुदना-नृतत्व एवं इतिहास के संदर्भ में, चौमासा, अंक 25, वर्ष 8, पृ0 27
Robert S. Bussabarger, Betty Dashewrobi: The Every day Art in India, P-9
तिवारी, डॉ0 शिवकुमार, मध्य प्रदेश की जनजातीय संस्कृति, म0प्र0 हिन्दी ग्रन्थ अकादमी, भोपाल, 1999, पृ0 278
परम्परा, मध्य प्रदेश की जनजातीय और लोक शिल्प परम्परा, सम्पादक-नवल शुक्ल, 1998, पृ0 7
मुश्ताक खान, बस्तर के लौहार और लौह शिल्प, चौमासा, वर्ष-7, अंक 23, पृ0 109, 1990
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute, and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask for further permission from the author or journal board.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.