EXPERIMENTAL ART - AN ANALYSIS
प्रयोगात्मक कला - एक विशलेषण
DOI:
https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v6.i12.2018.1110Keywords:
प्रयोगात्मक, कला, चित्रकलाAbstract [English]
The creation of beauty through expression or expression has been providing extreme satisfaction to mere human beings. Then whatever the medium, expression is the main objective of the artist, he also finds medium according to his purpose. This process continues from primitive to present. First of all, humans carved out the oblique lines on the stone slabs, then he used the colors of nature and animal fat as a medium and he used the colors transparent and opaque to show the diversity and sometimes he used the complementary and semi-complementary style. Somewhere, lines were drawn and some hands were imprinted, some places filled with color in the mouth for variety. Coming to ancient times, the art came free from the bumpy rock slabs and came to a smooth surface. At this time, lime, chalk, dung and fine gravel slurry, which was soaked in linseed water, were allowed to flourish to prepare the caves. After that, a quarter of an inch thick layer was put on the wall, then a white plaster coating of thickness equal to the egg peel was applied.
अभिव्यंजना अथवा भावाभिव्यक्ति द्वारा सौंदर्य सृजन मनुष्य मात्र को चरम संतुष्टि प्रदान करता रहा है। फिर उसका माध्यम कुछ भी हो अभिव्यक्ति ही कलाकार का मुख्य उद्देश्य रहता है वह अपने उद्देश्य के अनुरूप माध्यम भी खोज लेता है। यह प्रक्रिया आदिमकाल से लेकर वर्तमान तक अनवरत रूप से जारी है। सर्वप्रथम मानव ने पत्थरों से शिलापट्टों पर आड़ी तिरछी रेखाएँ उकेरी तत्पश्चात उसने प्रकृति प्रदत्त रंगों तथा जानवरों की चर्बी को माध्यम बनाया उसमें भी विविधता दर्शाने के लिए उसने रंगों को पारदर्शी तथा अपारदर्शी रूप में उपयोग किया कहीं पूरक तथा कहीं अर्द्ध पूरक शैली का प्रयोग किया । कहीं रेखाएँ खीची तथा कहीं हाथ से छापे लगाए कहीं कहीं विविधता के लिए मुंह में भरकर रंग फूंका। प्राचीन काल तक आते आते कला उबड़खाबड़ शिलापट्टों से मुक्त हो चिकनी सतह पर आ गई। इस समय गुफाओं की भित्ति तैयार करने के लिए चूना, खड़िया, गोबर तथा बारीक बजरी का गारा जिसे अलसी के पानी में भिगोकर फूलने दिया जाता था। तत्पश्चात् भित्ति पर इसकी पौन इंच मोटी तह लगाई जाती थी फिर उसपर अण्डे के छिलके के बराबर मोटाई का सफेद पलस्तर का लेप चढ़ाया जाता था ।
Downloads
References
डॉ. अविनाश बहादुर वर्मा - भारतीय चित्रकला का इतिहास
डॉ. रीता प्रताप - भारतीय चित्र एवं मूर्तिकला का इतिहास
डॉ. राजेन्द्र वाजपेयी - सौंदर्य
आधुनिक चित्रकला का इतिहास - र. वि. साखलकर
दृष्टि और सृष्टि - नंदलाल बोस
कला दीर्घा - पत्रिका अक्टूबर अप्रेल 2003, 2004, 2005
समकालीन कला - पत्रिका जून सितम्बर 2002, नबम्बर 2005, फरवरी 2006
आर्ट इंडिया पत्रिका - अप्रेल मई 2011-12
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute, and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask for further permission from the author or journal board.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.