RELIGION IN THE COLOR SYSTEM UNDER BADRINATH ARYA

बद्रीनाथ आर्य के वश रंग पद्धति में प्रयोगधर्मिता

Authors

  • Vishal Yadav Researcher, Mahatma Gandhi Chitrakoot Gramodaya University Chitrakoot, Satna Madhya Pradesh

DOI:

https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v2.i3SE.2014.3678

Keywords:

बद्रीनाथ, रंग पद्धति, भारतीय कलाकार

Abstract [English]

Indian modern art is considered to have started from the mid-19th century. When the English ruler decided to set up art colleges in Madras, Calcutta, Mumbai, Lahore and Lucknow to train Indian artists in European art. These art colleges hired English artists who painted using natural English method. During this time, Japanese artists Hidisa and Taikan came to Calcutta who trained the Wash system first in India to Avindranath Thakur and this is how the Wash system was born in India. When it comes to the Indian wash system, first comes the atmosphere of the Bengal School, by which trained artists were established in all the important art centers of the country and an atmosphere of wash painting was created all over the country. In such a situation, after the Bengal School, Lucknow has emerged as the second center for wash depictions. Here, another developed form of wash came out, where opaque or opaque colors were used in Bengal, whereas in Lucknow it was avoided. The technique of wash painting was originally introduced by Avindnath Thakur in Calcutta. Some of his subjects were appointed in Lucknow Arts and Crafts College, thus the technique was further developed in Lucknow and later all these artists worked in this medium and developed it in which Arpit Kumar Haldar, Abdul Rahman Chughtai, LM Sen and Badrinath Artists like Arya kept experimenting with watercolor in the wash method.


भारतीय आधुनिक कला की प्रारंभ 19वीं सदी के मध्य से मानी जाती है। जब अंग्रेजी शासक ने यूरोपियन कला में भारतीय कलाकारों को प्रशिक्षित करने के लिए मद्रास, कलकत्ता, मुंबई, लाहौर व लखनऊ में कला महाविद्यालय स्थापति करने का निर्णय लिया। इन कला महाविद्यालयों ने स्वाभाविक अंग्रेजी पद्धति से चित्रण करने वाले अंग्रेजी कलाकारों की नियुक्ति हुई। इसी दौरान जापान के कलाकार हिदिसा और ताईकान कलकत्ता आए जिन्होंने वाॅश पद्धति का प्रषिक्षण भारत में सर्वप्रथम अविन्द्रनाथ ठाकुर को दिया और इसी प्रकार भारत में वाॅश पद्धति का जन्म हुआ। जब भारतीय वाॅश पद्धति की बात आती है तो सबसे पहले बंगाल स्कूल का एक ऐसा वातावरण समाने आता है जिससे प्रशिक्षित होकर कलाकार देश के सभी महत्वपूर्ण कला केन्द्रों में स्थापित हुए और वाॅश चित्रण का एक वातावरण पूरे देश में सृजित हुआ। ऐसे में बंगाल स्कूल के बाद लखनऊ वाॅश चित्रण के लिए दूसरे केन्द्र के रुप में उभरा। यहां पर वाॅश का दूसरा विकसित रुप सामने आए जहां बंगाल में अपारदर्शी या अल्पदर्शी रंगों का प्रयोग हुआ वहीं लखनऊ में इससे बचा गया। वाॅश चित्रकला की तकनीक प्रारंभ मूलतः अविन्दनाथ ठाकुर ने कलकत्ता में किया था। उनके कुछ विषय लखनऊ कला एवं शिल्प महाविद्यालय में नियुक्ति हुए इस प्रकार वह तकनीक लखनऊ में और विकसित हुई तथा बाद में इन सारे कलाकारों ने इस माध्यम में काम करते हुए इसका विकास किया जिसमें आर्पित कुमार हालदार, अब्दूल रहमान चुगताई, एल0 एम0 सेन व बद्रीनाथ आर्य जैसे कलाकारों ने जलरंग से वाॅश पद्धति में प्रयोग करते रहे।

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2014-12-31

How to Cite

Yadav, V. (2014). RELIGION IN THE COLOR SYSTEM UNDER BADRINATH ARYA: बद्रीनाथ आर्य के वश रंग पद्धति में प्रयोगधर्मिता. International Journal of Research -GRANTHAALAYAH, 2(3SE), 1–1. https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v2.i3SE.2014.3678