RELATION OF ARTS AND PSYCHOLOGY
कला और मनोविज्ञान का सम्बन्ध
DOI:
https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v7.i11.2019.3746Keywords:
कला, सम्बन्ध, मनोवैज्ञानिकAbstract [English]
Art and artistic trade are not purposeful and accidental. They are closely related to life. The art itself makes the emotional and negative feelings like happiness and sorrow unheard of by its form of chemistry. The positive expressions give joy, but the specialty of the arts is that here the negative feelings of sadness, sadness, fear, mourning are also sublime. Inspired by the spirit of spirit, we find a form whose culmination is blissful. Emotion, desire, determination, creation etc. are also the business of the mind. And all parts of the nervous system and all of them
The unconscious mind and all our perceptive experiences together are helpful in creating some form. All the three states of conscious, subconscious, unconscious, described by Freud, are the centers of the specific energy of the mind. All three give energy and light to art-creation. These affect our direct, memory, imagination, image, symbol. , Not only are they affected, but art-creation is guided by them in such a way that self-expression becomes such that even the artist does not have control over it. "By analyzing the initial images of the mental images, it is known that they are composed of sensory material derived from sight, memories, touch and motion." is.
कला और कलात्मक व्यापार निष्प्रयोजन और आकस्मिक नही है।उनका जीवन से निकट सम्बन्ध है। जीवन के सुख-दुःख जैसे सुखात्मक और दुखात्मक भावों को कला ही अपने रूप रसायन के द्वाराअस्वादय बना देती है।सुखात्मक भाव तो आनन्द देते ही हैं किन्तु कलाओं की यह विशेषता है कि यहां दुखात्मक भाव-विषाद, भय, शोक जैसे निषेधात्मक भाव भी उदात्त की भावना से प्रेरित हो एक ऐसा रूप पा जाते हैं जिनकी परिणति आनंदमय ही है।भाव-भावना, इच्छा, संकल्प, सृजन आदि भी मन के ही व्यापार हैं।कला के क्षेत्र मेंतन-मन, पेशी-स्नायु संस्थान, रस ग्रंथि एवं मस्तिष्क और तंत्रिका-तंत्र के सभी भाग व इन सबके साथ
अचेतन मन मिलकर और हमारे सारे बोधात्मक अनुभव मिलकर ही किसी रूप का सृजन करने में सहायक हो पाते हैं। फ्रॉयड के द्वारा बताए गए चेतन, अवचेतन, अचेतनमन की तीनों ही अवस्थाएं मन की विशिष्ट ऊर्जा के केंद्र हैं।ये तीनों ही कला-सृजन में ऊर्जा और आलोक देते हैं।इन से हमारा प्रत्यक्ष, स्मृति, कल्पना, बिम्ब, प्रतीक प्रभावित होते हैं, न सिर्फ प्रभावित होते हैं वरन कला-सृजन इन्हीं के द्वारा निर्देशित होते हुए इस प्रकार स्वतः अभिव्यक्ति होती जाती है कि कलाकार का भी उस पर नियंत्रण नही रहता। ‘‘मानसिकबिम्बों के प्रारम्भिकअवयवों का विश्लेषणकरने से ज्ञात होता है कि वे दृष्टि, स्मृतियों, स्पर्श एवं गति से प्रप्तअनुभूति-जन्य सामग्री से रचित हैं।‘‘1तन्त्रिका तन्त्र, रस ग्रन्थियों में भी मन है जो इन को प्रभावित करता है और इससे प्रभावित होता है।
Downloads
References
कॉनरडफीडलर, ई.एच्. गॉम्बरिच द्वाराउद्घृतय ‘‘आर्ट् एण्ड इलूजन‘‘, पृष्ठ 16
गौतम, आर०बी०यकला का मनोविज्ञानयपृष्ठ 107
मेक्डूगल, विलियमयइन्ट्रडक्शनटूसोशलसाइकलआजि, पृष्ठ 25-26
भटनागर शैफालीयक्रीएटिविटी एण्ड कण्टम्प्रेरीआर्ट् इन् इण्डिया, पृष्ठ 53(चित्रकला की पृष्ठभूमिमें मनोविज्ञान)य
वहीय पृष्ठ 53
डॉ0 चतुर्वेदी, ममतायसौन्दर्य शास्त्रयपृष्ठ 102
डॉ0 भट्ट, वासुदेवयकला के नियमतत्वयपृष्ठ 95
शर्मा, हरद्वारीलालयकला-मनोविज्ञानयपृष्ठ 9
राय, निहाररंजनयभारतीय कला का अध्धय्यनयपृष्ठ 63
क्रिस्टोफरकार्डवेलयइलूजनएण्ड रिऐलिटीयपृष्ठ 182
डॉ0 चतुर्वेदी, ममतायसौन्दर्य शास्त्रयपृष्ठ24
गौड़, आदर्शयक्रिएटिविटी एण्ड कण्टम्प्रेरीआर्ट् इन् इण्डिया(कला में सृजनात्मकता)यपृष्ठ65
शर्मा, हरद्वारीलालयकला-मनोविज्ञानयपृष्ठ26
डॉ0रायरामकुमारयअसामान्य मनोविज्ञानयपृष्ठ208
शुक्ल, रामचन्द्रयकला कादर्शनयपृष्ठ135
शर्मा, हरद्वारीलालयकला-मनोविज्ञानयपृष्ठ38
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute, and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask for further permission from the author or journal board.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.