RELIGIOUS NATURE OF DUGGAR GRAFFITI

डुग्गर भित्तिचित्रों का धार्मिक स्वरूप

Authors

  • Aparna Srivastava Research Scholar DEI, Dayalbagh, Agra

DOI:

https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v5.i12.2017.482

Keywords:

डोगरा, भित्तिचित्र, धार्मिक, मन्दिर, कलात्मक अध्ययन

Abstract [English]

The primary goal of art is the feeling of beauty. The creative expression of aesthetics in the arts has been possible due to the creation of religious spiritual artifacts since the beginning of human civilization. Both religion and art make human life orderly and consistent and presents the great truth of human life. Art and religion have acted as inspiration to each other.
The Duggar culture of Jammu has special significance in the context of religious manifestation of art, where art has developed a variety of forms for the manifestation of religious expression, of which mural painting is prominent. In the murals of the Duggar culture, the realization of the religious spirit of the people is visible, whose purpose is to propagate the religion and preserve the past. Dogra artists did not originate the art only because of the sublime beauty there, but the power of their inner inspirations and the divine beliefs conferred within them gave color, form, speech and expression to their thoughts and feelings. Presentation of the expression of the religious instincts of Dogra kings is visible to us in the architectural works of these Dogra kings, such as the frescoes built in the cave, temples and palaces, Dogra kalin has various construction under the concept of Hinduism in these murals.


 


कला का प्रधान लक्ष्य सौन्दर्य की अनुभूति है। कलाओं में सौन्दर्यानुभूति की सृजनात्मक अभिव्यक्ति की उत्पत्ति मानव सभ्यता के आदि काल से ही धार्मिक आध्यात्मिक कलाकृतियों की रचना के कारण सम्भव हुई है। धर्म एवं कला दोनों ही मानवीय जीवन को व्यवस्थित एवं संगतिपूर्ण बनाते हैं तथा मानवीय जीवन के महान सत्य को प्रस्तुत करती है। कला तथा धर्म ने एक दूसरे के निहितार्थ प्रेरणा का कार्य किया है।
कला की धार्मिक अभिप्यक्ति के सन्दर्भ में जम्मू की डुग्गर संस्कृति का विशेष महत्व है जहाँ कला ने धार्मिक अभिव्यक्ति के प्रकटन हेतु विविध स्वरूपों का विकास किया, जिनमें से भित्ति चित्रण प्रमुख है। डुग्गर संस्कृति के भित्ति चित्रों में लोगों की धार्मिक भावना का साकार रूप दृष्टिगोचर होता है, जिसका उदेश्य धर्म का प्रचार एवं अतीत का सरंक्षण करना है। डोगरा कलाकारों ने वहाँ के बाहय सौन्दर्य के वशीभूत होकर ही कला की उद्भावना नहीं की अपितु उसकी अन्तः प्रेरणाओं और उसके भीतर प्रसुप्त दैवीय विश्वासों के बल ने इनके विचारों व भावों को रंग, रूप, वाणी और अभिव्यक्ति प्रदान की है। डोगरा राजाओं की धार्मिक प्रवृत्ति की अभिव्यक्ति का प्रस्तुतीकरण हमें इन डोगरा राजाओं के वास्तु सम्बन्धी कृतियों यथा-गुफा, मन्दिरों एवं महलों में निर्मित भित्तिचित्रों में दृष्टिगोचर होते हैं डोगरा कालीन इन भित्ति चित्रों में हिन्दू धर्म की अवधारणा के अन्तर्गत विभिन्न निर्माण हुआ है।

Downloads

Download data is not yet available.

References

स्वयं सर्वेक्षण तिथि-1 जून से 10 जून 2016.

गोस्वामी, ओम तथा गुप्ता अशोक- डुग्गर दा सांस्कृतिक इतिहास, जे. एंड के. अकैडमी आॅफ आर्ट, कल्चर एंड लैंग्वेजिज, जम्मू, द्वितीय संस्करण-2015.

Billawaria, A.K.- Jammu Wall Paintings, Jay Kay Book, Ist edition-1991, Jammu Tawi-180001(J&K).

Kumar, Raj- Paintings And Lifestyles of Jammu Region (from 17th to 19th Century A.D.) Kalpaz Publications, Vol-2, Delhi-11005.

Downloads

Published

2017-12-31

How to Cite

Srivastava, A. (2017). RELIGIOUS NATURE OF DUGGAR GRAFFITI: डुग्गर भित्तिचित्रों का धार्मिक स्वरूप. International Journal of Research -GRANTHAALAYAH, 5(12), 135–140. https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v5.i12.2017.482