TRIBAL ORGAN DRAWING ART - TATTOO
आदिवासी अंग आरेखन कला - गुदना
DOI:
https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v7.i11.2019.900Keywords:
आदिवासी, अंग, गुदनाAbstract [English]
English : The wild race or tribe is known by the name of primitive, tribal, Vanvasi Girijan Scheduled Tribe, these are called primitive or tribal because they are considered to be the oldest inhabitants of India. These people used to live here before the arrival of the Dravidians in India. What is primitive culture after all? Efforts are being made to know, understand the primitive culture all over the world, the more we have learned about the primitive groups, the more are left to learn more. Regardless of how civilized and modern we have become today, but it is true that even today the number of tribals in our society is two-thirds. If we look at the history of the primitive groups adopting their own personal culture and way of life, then the tribal society, unlike the society, lived life with its primitive energy and power in every situation.
Hindi : वन्य जाति या जनजाति को आदिम, आदिवासी, वनवासी गिरिजन अनुसूचित जनजाति के नामों से जाना जाता है, इन्हें हम आदिम या आदिवासी इसलिए कहते हैं, क्योंकि ये भारत के सबसे प्राचीनतम निवासी माने जाते हैं । भारत में द्रविडों के आगमन से पूर्व यहाँ ये ही लोग निवास करते थे। आदिम संस्कृति आखिर है क्या ? आदिम संस्कृति को जानने, समझने का प्रयत्न संपूर्ण विश्व में हो रहा है, जितने पहलु हमने आदिम समूहों के बारे में जान लिए हैं, उतने ही और भी जानने के लिए शेष बचे हैं । भले ही हम आज कितने ही सभ्य और आधुनिक कहलाने लगे हैं, लेकिन यह सत्य है कि, हमारे समाज में आज भी आदिवासियों की संख्या दो तिहाई है1 । अपनी निजी संस्कृति एवं जीवन पद्धति को अपनाये आदिम समूहों के इतिहास को देखें तो लोग समाज के समानान्तर आदिवासी समाज भी हर परिस्थिति में अपनी आदिम ऊर्जा और शक्ति के साथ जीवन जीता रहा ।
Downloads
References
वसंत निरगुणे, जनजातीय और लोक संस्कृति, चौमासा, म.प्र. आदिवासी लोक कला परिषद् भोपाल प्रकाशन अंक-64 मार्च जून 2004) पृ. 6
कला निबन्ध, अशोक, पृ. 210
डॉ. कमला गर्ग, अंग-आलेखन कला, कला दीर्घा, उत्कर्ष प्रतिष्ठान लखनऊ प्रकाशन अक्टूबर-2002 अंक 5 पृ. 23
एल्विन वेरियर, मिथ्स ऑफ मिडिल इंडिया (ऑक्सफोर्ड यूनिवर्सिटी प्रेस 1941) पृ. 478
नेमिचंद जैन, भील भाषा साहित्य एवं संस्कृति इन्दौर, 1964, पृ. 124
प्रो. नर्मदाप्रसाद गुप्त, लोकचित्रण का उद्भव विकास और प्रतीक, चौमासा, म.प्र. आदिवासी लोक कला परिषद् भोपाल प्रकाशन अंक-59 जुलाई-अक्टूबर 2002 पृ.15
नीरज जयसिंह एवं बी.एल. शर्मा, राजस्थान की सांस्कृतिक परंपराएँ, जयपुर 1989, पृ. 105
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute, and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask for further permission from the author or journal board.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.